måndag 11 februari 2008

Spöken del 2



Varifrån kommer min plötsliga fascination för spöken? I helgen fick den vatten på sin kvarn då Lilla H fick en försenad födelsedagspresent av J&K. Boken Fickspöken av Pernilla Stalfelt. Jag har bara läst om hennes böcker tidigare, aldrig förr hållt ett fysiskt exemplar i min hand. Pernilla Stalfelt har bland annat skrivit Bajsboken och Hårboken. Fickspöken publicerades för första gången 2001. Citat:


  1. Det finns fickspöken = sant

  2. Dom bor i fickor...och är oftast flickor. (Sassa, Sussi, Cissi och Sossa)

  3. Ibland är dom besvärliga och bits... (AJ som tusan) och kanske kissar i en papperskorg eller i en blomkruka. (FÖRBASKE MIG...Vad göööör du!!!???)

  4. Fickspöken har ofta mjölkmustasch. Det tycker dom är snyggt.

  5. Förr i tiden bodde fickspöken på vinden i gamla jackor och kavajer. Nu för tiden vill dom se på TV och tugga popcorn som alla andra.
Är det inte härligt med barnböcker som även tar vuxnas behov av en läsupplevelse på allvar? Jag tror att barn märker om den vuxne som läser också har roligt och då blir det dubbelt så kul.

Inga kommentarer: