söndag 10 februari 2008

Kalla fötter värmer kalla kvällar

I dag är det söndag och det är väl okej, men tacka vet jag måndag- torsdag! Jo, det är sant! Sedan några veckor repriserar TV4 Guld nämligen en av mina absoluta favoritserier genom tiderna, Kalla fötter. Cold feet visades på engelsk TV under några år runt millenieskiftet i sammanlagt 32 avsnitt och har ni inte sett den så har ni en absolute treat in store för en regnig semestervecka eller liknande. Om man bortser från det miserabla slutet så är den på många sätt perfekt. Att se om den nu känns härligt mysnostalgiskt.  
  1. Jag mötte Robert Bathurst (som spelar David, trebarns-pappan som är gift med Karen) på en gata i Londons East End något år efter att serien slutat sändas. Han var inbegripen i en diskussion och verkade så himla annorlunda jämfört med sin rollkaraktär, så mycket vuxnare än den barnslige David som trots det är en av mina favoritkaraktärer i serien. He's just so charmingly useless!
  2. Ben Miles (som spelar dotcom-miljonären som har en romans med Jenny i andra serien och som senare synts i massor av roller, bl a som Patrick i Coupling) försökte sno Sambons flickvän när de gick i gymnasiet. Jag har aldrig riktigt lyckats få klarhet i om han lyckades men Sambon har alltid ett visst mått av sarkasm i rösten när Ben syns i rutan.
  3. Nannyn Ramona har en tjock spansk brytning i serien men är född och uppvuxen i England, jag blev superförvånad när jag hörde henne i en intervju. Lika förvånad blev jag när jag fick reda på att Fay Ripley, som spelar Jenny, är från London och att hennes obetalbara Northern accent bara är pålagd.
  4. Jag har aldrig riktigt "kunnat med" Rachel, som har den största kvinnliga rollen. Hon är liksom lite för präktig för min smak. Tydligen kände artikelförfattarna samma sak eftersom de låter henne dö i en bilolycka i sista avsnittet.
  5. När serien började sändas fick den rätt kass kritik men efter någon säsong tog det sig och serien blev en av de populäraste engelska serierna någonsin, både bland publik och kriktiker. Manusförfattarna har "erkänt" att de hämtat inspiration från This Life (Livet kan börja), en ännu bättre serie som visades i slutet av nittiotalet. Googlade lite på den och fick veta att det filmats ett re-union 80-minuters avsnitt år 2006, This Life + 10. Nu vet jag verkligen vad jag ska köpa till mig själv i fölsedaspresent!!

Inga kommentarer: