fredag 1 februari 2008

Medelålders? Här är 16 säkra tecken!

Jag hittade en artikel i Aftonbladet med rubriken ovan, klicka på den så får ni också veta om ni är medelålders eller ej. Jag svarade bara ja på en (1) av 16 punkter. Tjoho!! (Om ni måste veta så var det på nummer tre. Ja, jag har med mig Ibuprofen, Rennie, Novalucol och Resorb när jag är borta över natten. Är det verkligen ett tecken på medelålder?)
Hursomhaver så fick den där listan mig att plocka fram min Mina Vänner-bok från 2001. Det var en trendgrej för 20-plussare som man köpte på Designtorget och där man bland annat kunde se sina vuxenpoäng. Okej. Jag bläddrar fram det jag själv skrivit den 15 februari 2001, nästan exakt sju år sedan. Då fick jag ihop 18 vuxenpoäng (symaskin, morgontofflor, julgran...) Nu räknar jag om och får ytterligare 21 poäng. (Visitkort, gemensam ekonomi, storhandla, kombi...) You name it, I fucking got it! Så - jag må ej ha uppnått medelåldern, men vuxen - det är jag med råge. När jag hämtat mig från chocken hittade jag lite roliga svar på några av frågorna.
  1. Jag vill ha 2 barn som ska heta Flora och Sigge. Så blev det ju inte. Jag har ett barn och han heter Holger.
  2. Om jag vann fem miljoner skulle jag köpa kläder, hjälpa fattiga. Jo visst, men först hyra in en snickare att fixa fasaden och altanen, en trädgårdsmästare att fixa trädgården och sedan kanske ta ledigt från jobbet i två år.
  3. Saker jag är stolt över Min engelska och Scott (ingen sak dock). I say what? Visst är det kul att kunna prata engelska and I love min sambo, men inte går det upp mot en halv graviditet full av extrema sammandragningar, en förlossning ofrivilligt utan smärtstillande, en förlossningsdepression, amningsproblem... Och efteråt: Underbara, underbara Lilla H. Där kan man snacka stolthet.
  4. Favoritlögn: Jag hann inte... Den frasen använder jag fortfarande nästan dagligen men nu är den så sann att klockorna stannar.
  5. Jag samlar på nagellack. Vad är det för indie-bruds prettosvar? Okej, jag gillar nagellack men nuförtiden målar jag naglarna max en gång i månaden och "samlingen" består av ett femtontal mestadels dammiga flaskor. Nu samlar jag inte på något alls. Jag hinner inte!

PS Mejlade den där medelålderslistan till min mamma som är nyss fyllda 60. Här kommer hennes replik: Jag kollade länken och kan väl säga att jag svarade ja på ca hälften men inte mer, vet inte vem Svante Stockselius är och Lets dance ser vi bara slutet på, efter På Spåret. Men jag laddar inte hem film, har inga Ipren i väskan, No 7 läste jag om häromdan, och vad gäller midjehöjden på jeansen så har jag ju kvar den höga midjan sen förra gången. DS

PSS Mamma, är det okej att jag citerar dig på min blogg? Ja, ja. Det kan ju vara kul att bli kändis i bloggvärlden! (Hon verkar tro att jag fortfarande skriver för morgontidningen!) DSS

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hur många ja gör en medelålders då? Jag är nog i riskzonen.

Ke.Li sa...

4 ja, det var väl rätt okej.
Det där med GI är så nytt för mig att jag bara tycker att det räknas som ett halvt, så 3½.
Jag åker till Kreta i 2 veckor med alvedon till mig, om jag skulle bli bakis, och till min 9 månaders baby, men inget till de 2 stora barnen. Jag fick låna av min bankkvinna som lyckats pricka in samma resa som vi...

Anonym sa...

Att du ställer frågan "Är det verkligen ett tecken på medelålder?)" gällande resorben och det där gör att man kan anta att du ljugit på de flesta frågar du svarat "nej" på :).

Anonym sa...

Varför kan man anta det? Småbröder kanske inte borde ha tillgång till ens blogg. Ska funderapå om man kan införa åldersgräns på något sätt.

Anonym sa...

Varför kan man anta det? Småbröder kanske inte borde ha tillgång till ens blogg. Ska funderapå om man kan införa åldersgräns på något sätt.

Anonym sa...

Jag är väl bekant med Blogger och Googles verktyg, och det går mkt väl att limitera läsarskaran till endast dem av dig utvalda.