tisdag 5 februari 2008

Piece of Britney


Det finns något som kallas Etiska regler för press, radio och TV som ska fungera som ett slags förhållningssätt för att journalister ska kunna åtnjuta allmänhetens förtroende. Där kan man tydligt läsa under rubriken Respektera den personliga integriteten: Överväg noga publicitet som kan kränka privatlivets helgd. Avstå från sådan publicitet om inte ett uppenbart allmänintresse kräver offentlig belysning.
Den senaste tiden mår jag tyvärr allt som ofast illa när jag läser om Britney Spears. Så länge artiklarna handlade om att hon visade snippan eller hånglade upp Madonna kändes det oförargligt, som "vanligt" kändisskvaller. Men nu... Britney förlorar vårdnaden om barnen, Britney omyndigförklarad, Britney tvångsvårdas. All vett och sans har flugit bort i rapporteringen om denna lilla människa. Idag kör jag min egen Britney-rapportering, den skulle hon nog gilla bättre.

  1. När Britney och Justin Timberlake var ett par gick de på gala klädda i matchande evening wear á la denim. Hon i hellång balklänning och han i kostym i typ STENTVÄTTAT JEANSTYG. Sånt skojar man inte bort bara så där!
  2. I Britneys brottarhit Toxic finns det ett ställe som sopar mattan med de flesta andra moderna danshits: Det är de fyra snabba beatsen i refrängen efter frasen ”With a taste of your lips I'm on a ride DAM DAM DAM DAM, your toxic tongue slipping under mine etc” Där satt den.
  3. 1998 satt jag i en soffa i en loftvåning i London och försökte imponera på min nya pojkvän när videon till Britneys första hit Hit me baby one more time visades på TV. Den tjejen kommer att bli hur stor som helst, sa jag. Varför tror du det, frågade min pojkvän. Need I say more? Moi = den stora talangscouten.
  4. Hur många kan stoltsera med att Paris Hilton inte längre vill umgås med en för att det förstör hennes image? Britney. Eller var det tvärtom?
  5. Hur coolt som helst att ge ett finger åt alla sunkiga nöjesjournalister och paparazzon som gottat sig åt hennes tragiska privatliv med senaste hiten Piece of me. I like. Läs texten här.

2 kommentarer:

Tudorienne sa...

Ja man blir fan spyfärdig. Botten nåddes av Aftonbladets fredagsbilaga där en idiot vid namn Merja L-nånting spekulerade "Ska 2008 bli året då Britney tar livet av sig?" i ett bildrportage om hur hon blir hämtad till en psykklinik. Jag tänkte skriva om det eller anmäla, är lite paralyserad av vanmakt. Det är så jävla lågt.
Våga tänka för fan alla j-a "journalist wannabe-menon!

Anonym sa...

Ja, herregud, det är verkligen äckligt.