onsdag 13 februari 2008

Jag är en tjej på 33 jordsnurr


  1. 1981 På min sexårsdag öppnade jag en vackert inslagen smyckeask. På den midnattsblå kudden vilade ett par näpna silverörhängen i form av små löv. I lövens epicentrum satt en rosa sten. En perfekt present till en sexåring. Jag grät och skrek och slängde både örhängen och paket på min mamma. Buhuuuuu! Huuuur kan du ge mig örhängen när jag iiiihhhiiiiinte ens har håhåhåhåååål i öronennnnnn? Buhuuuu! Min mammas tanke var lovvärd: Presenten var menad som ett löfte; till våren, snart, får du äntligen ta hål i öronen. Låt oss konstatera att det finstilta gick mig helt förbi.
  2. 1993 Min artonårsdag går till historien främst för att jag och min dåvarande kille var födda på samma dag (erkänn sick?) och hade fest ihop. Festen har inte lämnat några minnen. Antagligen började vi bråka efter ett par drinkar, det brukade vi göra. När sommaren kom gjorde han slut.
  3. 1995 Min 20-årsdag firade jag i London hos au-pairfamiljen. Trodde det skulle bli en deppdag men jag blev grymt uppvaktad med massvis av gratulationskort, fina presenter, tårta som spelade musik... You name it - I had it!
  4. 2005 Till min 30-årsdag hade jag önskat mig en överraskningsfest eftersom jag var för stressad för att hinna ordna en. Och det fick jag! Hemlig resaturang med väntande vänner (ooohhh, it's just like in the movies), klubbesök och dans hela natten lång. Det jag oftast blir påmind om är dock att jag välte rakt ner i en snödriva när Sambon öppnade taxidörren utanför huset frampå småtimmarna. (Detta var på den tiden då det snöade i södra Sverige förstår ni, barn...)
  5. 2008 När jag kom hem från jobbet möttes jag av de ljuva tonerna till Happy Birthday to you. Sambon spelade på Lilla H:s glocken spiel. Lilla H själv kompade på trummor.Började med grattiskorten från Sambon och Lilla H (bilden) Öppnade sedan ett litet paket från M i NY innehållandes en spindel-brosch (den kröp också in på bilden). I rask takt slet jag sedan, med assistans från Lilla H, omslagspappret av en rutig kjol, en blus, en långhårig, vit bolero och ett par jeans från 10 feet. Gick till sängs en lycklig dam.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Åh grattis! Och FY så avundsjuk jag blir på ditt 30-årsfirande.

En Lisa... sa...

Tack! Tricket är att be om en fest, det är för mycket begärt att tro att man ska få en överraskningsfest på riktigt. Nu blev det ju baar delvis en överraskning men en väldigt rolig sådan. Go on, you can do it, too!

Ke.Li sa...

Grattis i efterskott!
Kram

Tudorienne sa...

Grattis grattis!