söndag 3 februari 2008

Detta uttjatade ämne


Häromdagen ringde jag sambons mobil från jobbet. ”I’m in Lindex”. Vad bra, liksom. Lindex. Där gick han och shoppade bodies och pyjamas (se bilden) till Lilla H. En affär där vi båda gillar utbudet av barnkläder. Tänkte att jag skulle ha fem fina barnplagg från just denna affär som dagens blogginlägg men när jag är inne och letar på deras hemsida så hittar jag inte bilden på pyjamasen i rött, bara i turkos… För just det ja, jag är inne på POJK och den röda hittar man såklart bara på FLICK. Så nu blev det ingen Lindex-hyllning utan bara lite reflektioner kring detta uttjatade ämne.


  1. Min vackra son och jag är inne i byns sybehörs/smink/allmänt krafs-affär och botaniserar. Lilla H är ett halvår och sitter i sin svarta vagn i en grå luvtröja. Han blir lite kinkig och får nappen. En rosa. Expediten: Vad söt hon är! Jag: Ja, det är han. Expediten: Ja, jag tyckte nog att det såg ut som en liten kille men sedan var ju nappen rosa. Jag: Vi har nappar i alla möjliga färger.

  2. Min fina svärfar tycker att Lilla H:s benvita vintermössa är ”a girl’s hat” för att den har ”flätor” som hänger ned.

  3. Vi fikar med mammagruppen och våra små bebisar kryper runt på alla fyra när diskussionen om färger på kläder uppstår. Flera av pojkmammorna kan inte tänka sig att ha rosa på sina små killar, rött är okej. Jag blir alldeles varm och proklamerar att jag vill att Lilla H ”ska slippa alla dessa gränser, att ALLT ska finnas tillgängligt för honom”.

  4. Det första vi klädde på Lilla H på BB var en rosarandig pyjamas och som bebis hade han små rosa strumpor och flera rosa bodies. Men så fort han kom upp över stl 62 blev det jättesvårt att hitta neutrala, färgglada kläder (om man inte har råd att köpa danskt hela tiden). Alla röda, rosa och gula plagg hade helt plötsligt glitter och prinsessor på sig. Nu finns inte ett enda rosa plagg i hans garderob.

  5. Inne på Tradera letar jag jättelänge efter en färgglad extrajacka. Sedan trillar polletten ner och jag går in och hittar mängder av röda jackor under etiketten ”Flickor”.

4 kommentarer:

Tudorienne sa...

TACK!

Ke.Li sa...

När vi fick Alva hade vi liknande problem, ja, fast tvärt om. Vi hittade inga byxor utan fjärilar, blommor eller hjärtan. Kappahls kläder till barn är FRUKTANSVÄRDA. Jag handlar i princip aldrig där. Lindex och HM är lite bättre. Alva har ofta "pojkkläder", Elis har däremot sällan "flickkläder", varför?

Tudorienne sa...

För att du inte låter honom ha det.

Elin sa...

Hej, jag är på din linje vad beträffar kidsens kläder. Kolla in denna blogg på kläder, hon som har bloggen har också hon en förkärlek till alla färger och klär sina egna barn i samtliga. http://www.majtjho.blogspot.com/