fredag 8 februari 2008

Missar man minns

  1. I går kväll färgade jag ögonbrynen. Ögonbryns-vård hamnar normalt sett väldigt långt ner på min lista över prioriteringar. Men i alla fall. I går var det dags. Ett hemma-kit hade inhandlats och slutresultatet blev alldeles, alldeles för mörkt. Särskilt på höger sida. Stod där framför spegeln med en känsla av lika delar panik och bubblande fnitter. Noppade frentetiskt en stund och la sedan på lite puder, mest för att se om jag skulle bli tvungen att sjukskriva mig från jobbet. Gick sedan upp och satte mig i tv-soffan. Sambon hade den goda smaken att inte säga något. Efter en stund:
    Jag: Do my eyebrows look funny to you? Sambon: Yeah. I don’t know why you bother with stuff like that, you have nice brows. Jag: They’re not there, they don’t exist!! (Lilla) H had more defined brows when he was born than I do. Sambon: Well, I still don’t know why you bother.
    På jobbet frågade en av kollegorna om jag hade klippt mig (svar nej). Annars ingen reaktion.
  2. 1989 Tog hål i näsan själv i åttonde klass. En isbit, en nål och sedan var det klart. Gick sedan på högstadiedisco på Malibu och fick mycket komplimanger för min glittriga sten. Gick hem och tog ur den, lite nervös för vad mamma skulle tycka.
  3. 1997 Klippte kort lugg trots att min frisör uttalat förbjudit mig och själv vägrat göra det. Det blev asfult och frisören sa: Why don’t you listen to me? I am your hairdresser after all! Haha!
  4. 1994 Tonade håret rött. Det var kul en vecka, sedan blev det rosa och sedan hände inget mer. Jag var en rosa tjej. Till slut fick jag gå och bleka bort det, dyrt och slitsamt för håret.
  5. 1994 Gick upp sex kilo på fyra månader då jag var au-pair. Kom hem till jul och min pappas välkomstkommentar: Jaså! Rödhårig och rund!

Inga kommentarer: