onsdag 20 februari 2008

...ett ständigt kreativt kaos

Jag är en väldigt kreativ människa. I tanken. Där virvlar jag runt i ett ständigt kreativt kaos fyllt av nyskrivna romaner, färdigplanterade lökar och doft från bullarna i ugnen. Men verkligheten ser annorlunda ut. Jag påbörjar projekt, men ofta bara i tanken. Jag påbörjar projekt, men ofta ligger de och dammar i lådorna. Ett eftersatt område är till exempel sömnad. Jag gillar att sy och periodvis drar jag iväg några snabba stygn, men ofta blir det mig övermäktigt bara att lyfta fram symaskinen. Till mina oavslutade projekt hör:
  1. Lapptäcket med de drygt tvåhundra lapparna. Flera kvällar i våras satt jag och klippte och klippte och klippte. Nu ligger de prydliga lapparna ovanpå en boktrave i kontoret. Skulle jag sy klart täcket nu skulle det ändå vara för litet för Lilla H.
  2. Den cerisa halsduken. I födelsedagspresent fick jag finfina trästickor, ett härligt mohairgarn och ett mönster en schimpans skulle klara av att genomföra. Och jag började och stickade intensivt några kvällar. Det var jättekul och jag gick till biblan och lånade fler böcker på ämnet stickning, planerade vilka mönster jag skulle ta mig an härnäst. Sedan blev det vår och något hände som gjorde att jag la halsduken på is. Tror det hade något att göra med att jag hade en röd vårjacka som inte matchade... Detta var två år sedan.
  3. Den svarta tröjan får stå som symbol för alla projekt av den här typen: Jag köper något som har ett litet skönhetsfel, får rabatt, känner mig huslig och tänker att det fixar jag med några små stygn när jag kommer hem. Någon vecka senare: Ja, just det ja, den här kan jag ha på mig idag. Sambon: Are you aware you've got a hole on your sleeve? Jag: Fan, spring ,spring ,spring upp för trappan och byta.
  4. Min senaste sömnadsperiod inföll under min mammaledighet. Såklart. Jag och en annan mamma hade storstilade planer och åkte och fyndade tyger. Jag skulle bland annat sy en egen dyna till Lilla H:s Tripp-trappstol. Jag kan väl säga som så att han fortfarande använder sin IKEA-stol.
  5. Jag fyndade dessutom massvis med fin, vit frotté och såg framför mig hur härliga, personliga små badrockar, badhanddukar och haklappar växte fram ur mina händer. Jag sydde faktiskt en haklapp och en badhandduk med applikation till en kompis nya bebis, men sedan dess har jag "inte haft tid" och den vita frottén dammar väldigt när jag öpnnar just den lådan.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Skönt att läsa att det är fler som har planer som inte blir av. Jag sitter med...
*tyg som skulle bli skynke till skötbordet (min dotter är 10 mån och skötbordet sjunger på sista versen)
*annat tyg till gardiner (hon sover gott med bara rullgardiner), *fotoalbumet "mitt första år" (jaja, hon har ju 2 mån dit)

samt självklart massa andra saker. Mycket som ska sorteras, lagas, säljas och tja, det finns nog en del som skulle kunna slängas också.

Gillar din blogg! // Hemlig läsare...

Ke.Li sa...

Jag glömmer aldrig din mammas jeansryggsäck. Den var superläcker!

Jag och min syster sydde faktiskt en lekfilt innan Slarvan föddes. Det projektet rodde vi faktiskt iland.
Numer lagar jag mest barnens kläder, syr i knappar och köper självhäftande galon på ICA.

Tudorienne sa...

Och vi sydde en ännu finare till kusinen!

En Lisa... sa...

Anonym läsare: Tack!

Ke.Li: den hade jag glömt. Du har rätt - den var väldigt läcker!