onsdag 30 april 2008

Topp fem - bilmusik

En av bloggarna jag läser, Anna-Klaras, ber om tips på lite skön bilmusik. En mycket angelägen fråga nu när vi närmar oss semester-tider. I morgon ska vi dessutom köra hemstaden tur och retur (1 h 45 min enkel resa) för att lämna Lilla H hos mina föräldrar. För övrigt första gången han är borta från oss båda en hel natt, men nu glider jag från ämnet så här kommer listan:
  1. Musik att sjunga med till: Hidden Cameras. Ett fantastiskt skönt band från Kanada med låttitlar som Ban Marriage och The Man that I am with my Man. Behöver jag säga att sångaren och låtskrivaren är gay? Fantastiska melodier. Söt indiepop när den är som allra vackrast. Lyssna med fördel in dig på albumet The Smell of our own från 2003. Här kommer ett textutdrag från låten Golden Streams:
    "My golden wand waves down your golden rod
    Our gold held high in sunny breezy sky
    Then a stream of gold released from golden stone
    erupts late at night and melts the winter ice"
    Ganska djärvt men lyssna på musiken så förlåter du dem allt.
  2. Musik att bli hög på: NEU! Tyskt band som Sambon fått mig att uppskatta. Kända för sitt motorik beat och därför extra passande för bilkörning. Kan närmast liknas vid Kraftwerk fast inte lika elektroniska. Deras musik gör så att man liksom flyger fram.
  3. Musik att känna sig vuxen till: Fleetwood Mac. När jag var yngre var The Mac hopplöst ute. Ett överproducerat amerikanskt tråk-band som föräldragenerationen gillade. Men så började jag supergilla Stevie Nicks röst och på den vägen är det. Deras platta Rumours från 77 är den fjärde mest sålda plattan i musikhistorien ever. Sug på den och lyssna sedan speciellt på Go your own way. Sjung så högt rösten bär dig!
  4. Musik att köra sig lycklig till: Phoenix. Åren kring millennieskiftet var franska år med Air och Daft Punk som fixstjärnor. Jag var och är dock mest förtjust i Phoenix och särskilt debuten United från 2000. Man måste bara älska denna superperfekta pop med låttitlar såsom Honeymoon, Party Time och Funky Squaredance. Lägg till en fransk accent från en söt kille och du kan köra bil i flera dygn.
  5. Musik att längta tillbaka till ungdomen till: Belle & Sebastian. Denna skotska konstellation kommer alltid att ha en stor plats i mitt hjärta. Lyssnade mycket på albumet If you're feeling sinister när jag just träffat Sambon trots att det släpptes redan 1996. Har du aldrig lyssnat på dem förut har du en absulute treat in store. Lättlyssnat och magiskt. Här några rader från Stars of Track and Field:
    "Have you and her been taking pictures of your obsessions?
    Because I met a kid who went through one of your sessions
    In his blue velour and silk
    You liberated
    A boy I never rated
    And now he's throwing discus
    For Liverpool and Widnes"

1 kommentar:

Anonym sa...

Åh vad kul. Tänkte på dig när jag bad om just topp 5! Ja käre (svunna...) tid, B&S. De är högt aktade i det här huset med.