onsdag 23 april 2008

Plagg att minnas

Ibland måste man sticka huvudet i sanden och bara göra't. Säkert är det annat som borde prioriteras men ikväll ska jag skicka in en bauta-beställning till H&M. Tjoho! Jag är förtjust i kläder även om intresset inte riktigt räcker till för att betraktas som trendig nuförtiden.
Klädintresset har jag ärvt av min mor och det delas av både min syster och bror, ja av min pappa också för den delen. Mamma är för övrigt mycket bra på att sy, snabb är hon också. Här kommer ett utdrag ur hennes kollektion.
  1. Skolavslutning i första klass. Jag har ett tvådelat set i pastell - blått, rosa och lila - med tre volanger på kjolen. Hemstickad tröja i gammalrosa till. Så fint!
  2. Fjärde klass, mellanstadiedisco. Det är de långa t-shirtens, de lösa skärpens och de uppvikta bomullsbyxornas tid. Till det skulle man gärna ha en kort, vid tröja med båtringning. Jag hade en hemstickad, ljusgul som bara kliade litegrann.
  3. På högstadiet sydde mamma en supercool jeansryggsäck som jag faktiskt glömt bort tills helt nyligen då en gammal vän i bloggvärlden påminde mig. Den var sydd av pappas gamla Lee-jeans med originalfickorna som ytterfack och ett hemgjort spänne i skinn. Den var sååååå fin!
  4. Första ring, höstbalen. Skolan jag gick på hade gamla anor och tre baler om året. Mamma sydde klänningar på löpande band. På min första hade jag en kornblå med svart sammetsliv och stor rosett i sidan. Jo, det var faktiskt fint då! På insidan hade hon sytt en liten ficka för läppstiftet (läs cigaretterna).
  5. När Lilla H föddes fick han en stickad overall i svart med röda ränder och tillhörande röda strumpor. I några månader var han världens minsta racerförare. Nu ligger overallen försiktigt nedpackad i hans "box of precious things".

Inga kommentarer: