söndag 20 april 2008

Brevlådefacit

Det här året har vi haft sjukt mycket räkningar. Förra året gick jag hemma med föräldrapenning (tog ut fem dagar i veckan) och inte levde vi kungligt men det gick ändå runt. Nu fattar jag inte riktigt vad som hänt. Trodde att nya jobbet med nya lönen skulle ge oss några tusingar extra i månaden men allt har liksom ätits upp, det är knappt man törs hämta in posten längre av rädsla för att nya, konstiga räkningar ska dyka upp. Just denna veckan har dock varit lugn och fin på den fronten, ja, till och med några positiva överraskningar har dykt upp.
  1. Jag fick tillbaka 15 laxar på skatten (Sambon är skyldig två, så det blev ett lyckat saldo).
  2. Jag fick Family Living och Mama på samma dag. Prenumererar jag på Mama, undrade jag tyst för mig själv tills jag såg vad den utlovade premien var: En Bamsefilm och ett kit från FACE Sthlm. Right up my alley! Family Living har fortfarande plasten om sig. Härligt!
  3. Ett vitt fönsterkuvert från kommunen visade sig innnehålla något helt annat än en tråkig (läs stor) sop- och vattenräkning. Det var istället en avräkning som visade att vi minskat vårt användande av vatten rejält jämfört med sista mätningen. Nice!
  4. En påminnelse om att jag missat att betala en räkning till min a-kassa. Vilket är fel för de skickade bara en förra gången. Men en bra påminnelse om att jag MÅSTE få tummen ur och byta a-kassa. Är fortfarande med i Journalisternas. Ska nog gå med i Unionen, eller vad de nu heter. Nån som har erfarenhet av dem?
  5. Så här på helgen saknar jag verkligen att inte ha någon morgontidning. Tog ett stort beslut och sa upp den när jag började jobba efter föräldraledigheten. Måste få tummen ur nummer två och lägga in en helgprenumeration på Svenskan eller DN.

Inga kommentarer: