fredag 25 april 2008

En sås, en flaska, en baguette, ett ägg och ett glas rött


Sambon lagade middag, vi nattade Lilla H tillsammans och sedan flydde han upp till övervåningen med en Corona och slog på tv:n. Inte mig emot, då pular jag lite i köket, plockar undan och ställer stolarna i givakt.
  1. Kanske var jag lite bladig efter vinet till maten, men det ville sig inte bättre än att såskannan stod i vägen för min yviga sväng och vips hade vi tjock, brun sås över halva köksgolvet och de vita skåpsluckorna. Gick på toa och torkade bort det som hamnat på tårna och moppade sedan i köket. Men, hey, intet ont som inte har något gott med sig - golvet blev (bitvis) moppat och jag fick något att blogga om.
  2. En annan gång, det var 1997, var jag på inflyttningsfest hos några kompisar i Gbg. Dagen efter skulle jag flytta till Brighton och plugga engelska B-kursen och mina kläder, skor, böcker låg fint nedpackade i trunken. Jag hade fått ett eget sovrum den här festen, det bestod av en klädkammare och där inne kraschade en flaska cider eller två. ALLT i min stora trunk blev genomsurt och "On pronouncable English" av David Minugh bär fortfarande spåren.
  3. Första gången Sambon kom och hälsade på, det var tio år sedan nästan exakt, åkte vi tåg till Hultsfred där han skulle spela. Jag var hungrig och köpte en rinnig baguette i restaurangvagnen, Sambon avstod. Brödet var sådär oerhört segt och räkröran något otroligt lös. I en halvtimma kämpade jag med denna anrättning medan Sambon satt med ett roat leende och såg på. Det pratar han fortfarande om ibland.
  4. När vi inte hade bott här så länge satt jag en lördagsmorgon och väntade på att Sambon skulle koka mig ett ägg. Vi äter sällan i tv-rummet (se bilden, så som det såg ut då) eftersom det inte tål så mycket spill. Allt är liksom så vitt; taket, väggarna, soffan, ja på den tiden hade vi även en vit lurvig matta. Men, men, jag ville väl helglyxa och ägget var på väg, det skulle bara micras först. Så kom det upp i sin lilla äggkopp och jag satte skeden i...POFF och så var halva rummet täckt av ägg. Jag skojar inte. Varmt var det också, jag fick röda märken på låren (inga brallor, det var ju morgon). Plockade små äggbitar i flera timmar efteråt. Nu är det en äggfri zon.
  5. Häromveckan var jag ute på stan med goda vänner. En av de allra godaste, K, yvade till sig så under middagen att ett glas rött välte i min riktning. Inte så farligt, men jag hade en vit stickad topp på mig. Till och med våra bordsgrannar gav mig goda råd om hur jag skulle få bort fläckarna (vitt vin, salt bla bla bla). Jag hade dock bättre saker för mig, ignorerade fläcken och slängde in toppen i tvättmaskinen dagen efter. Et voilá! Inga spår.

1 kommentar:

Tudorienne sa...

Ha ha det med ägget är ju helt otroligt ... underhållande!