söndag 6 april 2008

Här är mitt liv

Året var...

  1. 2003, fem år sedan. Det här året var ett typiskt mellanår, även om det hade en del höjdpunkter och slutade i dur. Vi bodde i London och jag hade försökt försörja mig som frilans med varierande resultat. På vårterminen pluggade jag därför en c-kurs i engelska för att få lite andrum. Jag pendlade till Brighton ett par gånger i veckan, skrev en c-uppsats om metaforer, sålde några artiklar och jobbade extra i en inredningsbutik med femtiotalsmöbler. Sambons karriär som musiker var inte längre lika lukrativ och vi bestämde oss för att sälja hans lägenhet och flytta till Sverige. På sommaren fick jag världens roligaste vikariat på Den stora morgontidningen och Sambon satte ut lägenheten till försäljning. Det pratades dock om ett prisras på lägenheter i London och det dröjde till oktober innan kontraktet var undertecknat och inte förrän ett par dagar innan jul var vi Sverigebor. Ett nytt liv kunde börja.
  2. 1998, tio år sedan. Ett otroligt händelsrikt år på många sätt. Efter några år i London hade jag flyttat hem 1997 och bodde i en stor fyrarummare ovanför stadens största skivaffär. Min engelske pojkvän kom över ett par månader men flyttade tillbaka för att bli advokat i början på 1998. Vårt förhållande var kass och jag for över en vecka i mars för att säga det öga mot öga. I maj träffade jag sedan Sambon som jag sedan förlovade mig med på nyåret efter att plötsligt infall. Då hade vi träffats i sammanlagt 31 dagar och jag fick min förlovningsring skickad till mig med bud ett par veckor senare. Den har jag fortfarande på mig. I slutet av året bodde jag med min kompis A i en stor etta i stadens mest eftertraktade kvarter och pluggade Nordiska språk. I december 1998 fick jag beskedet att jag kommit in på Journalisthögskolan så Sambon och jag fick fortsätta pendla...
  3. 1993, 15 år sedan. Mellanår på gymnasiets samhällsvetenskapliga program. Jag kom med i en kör som betydde väldigt mycket för mig. Jag hade nya, fina vänner i klassen (bland annat A i texten från 1998 och M i New York). Mitt första, "vuxna" förhållande tog slut och det var otroligt jobbigt ett tag. Vi festade en del men jag hade lugnat ned mig betydligt från högstadiet.
  4. 1988, 20 år sedan. Vi gick i sjuan och var en klass med ett gäng på kanske tio otroligt starka tjejer som höll ihop. Det var en del intriger men vi höll alltid en enad front utåt. Själv var jag en salig blandning av kaxighet, skötsamhet och osäkerhet. Jag spelade fotboll, handboll och teater och var nog hemma väldigt sällan. Kompisarna var absolut viktigast.
  5. 1983, 25 år sedan. Jag var åtta och en liten, liten tjej med skinn på näsan. Å ena sidan duktig i skolan och utan att ställa till med problem för mina föräldrar, lillasyster och nyfödde bror. Å andra sidan gapig och dominant bland kompisarna, med väldigt lite tålamod. Började spela teater vilket skulle påverka hela min uppväxt.

Inga kommentarer: