söndag 13 januari 2008

Självbiografier och biografier att jämföra sitt eget liv med



  1. Två av Märta Tikkanen. Alltså, Henrik Tikkanen måste vara tidernas största tidstjuv!

  2. Tätt intill dagarna av Mustafa Can. Jag blev något lite besviken, hade extremt höga förväntningar efter att ha läst reportage och lyssnat till hans fina program som sommarpratare. Men det är fortfarande en väldigt, väldigt rörande bok. Dessutom figurerar Skövde en hel del och det kan ju aldrig vara fel!

  3. Flyga drake av Khaled Hosseini. Jag vill gärna tro att det är självupplevt, det är så vackert att det bara måste vara så. Ger en annan bild av Afghanistan än den gängse.

  4. Två nötcreme och en moviebox. Jo, men faktiskt. Filip och Fredrik innan de blev megastora. Full av fantastiska listor av typen: Parfymer vi älskade (och när de peakade). Stor underhållning!

  5. Mig äger ingen av Åsa Linderborg.

Samma vecka som Åsa Linderborgs bok om sin uppväxt med en ensamstående alkisfar kom ut stod jag i vår lokala lilla bokhandel och bläddrade bland födelsedagskorten då en man kommer infarande med andan i halsen: Har ni Åsa Linderborgs bok Mig äger ingen? Han är a man with a mission och väntar inte på expeditens svar. Jo du förstår, jag levde med Åsa i flera år och nu är jag lite nervös över att hon ska ha skrivit om mig. När han försvunnit (utan bok, den hade inte levererats ännu men gick bra att beställa) log expediten och jag mot varandra i samförstånd: Han var nog mest nervös för att INTE vara omnämnd.
Hursomhelst så väckte han min nyfikenhet och det är en fantastisk självbiografi, utan minsta spår av män med andan i halsen.

1 kommentar:

Stark och fri sa...

Flyga drake ligger på min "att läsa"-lista. Och Åsa Lindeborgs bok också. Stackars man som inte blev omnämnd! hehe