lördag 5 januari 2008

Litteratur jag njuter av lite grann i smyg

  1. Damernas detektivbyrå-serien. Nu har jag precis läst ut bok nummer fem. Inte så mysig som de brukar vara men ett extremt roligt citat av Flea i Red Hot Chili Peppers bland rekommendationerna väger upp. Han säger något i stil med "If you want to believe that there is still some goodness in this world..."
  2. Marian Keys. De är bra allihop förutom den sista. Den var rätt risig.
  3. Kittyböckerna. Nu var det länge sedan jag läste Kitty men det var hon som fick mig att först inse att det finns ett a-lag och ett b-lag bland litteraturen. Jag ville låna Kitty-böcker på biblioteket när jag var liten men det gick inte, de trevliga röda och gröna pärmarna kunde man bara köpa på ICA Gullbergshallen.
  4. Maeve Binchy. En oläst Binchy bok är som… ja, lite som honung runt hjärtat.
  5. Family Living. En lite överdrivet klämkäck tidning i samma stil som Mama fast med inriktning på hela familjen. Jag ögnar dock lustfyllt igenom sida efter sida med familjehotell vi aldrig kommer ha råd att bo på, inredningsprylar för barn som är så opraktiska att näsan kroknar och ångestframkallande bilder på vackra hus, kläder, tapeter, maträtter, mammor… Kanske läser jag Family Living tack vare ett fantastiskt roligt skrivfel i första numret där det pratades om en familj som länge hade bott i Australien. Med sig hem till Sverige hade de många konstverk målade av… auberginer! Jag ska se om purjolöken i min kyl har lust att slänga ihop några litografier redan ikväll.

2 kommentarer:

Ke.Li sa...

Fi har en kompis vars man är en sån som provar hotell och dyl. De får en massa trevliga gratis nätter i sviter. Sånt blir jag lack på...

En Lisa... sa...

Ja, fy. Usch!