torsdag 10 januari 2008

Jag är så trött på regnet

Nu flyttar vi, säger sambon. Det går ju inte, säger jag. Vi bor ju här. Men den här veckan har jag bilat kors och tvärs över södra Sverige och då kommer ju regnandet ännu närmre inpå. Det är så deprimerande. Jag tar gärna emot en regnig dag då och då, drar på regnkläder och går en hurtig långpromenad. Men det här? Dag ut och dag in. Nu behöver vi verkligen sol i sinne och sol i minne.
  1. Sommar tidigt åttiotal. Uppe före alla andra. Tassar ut och bort till lekplatsen. Lägger mig i nattlinnet i sanden som redan värmts upp av morgonsolen. Det goda livet pulserar genom kroppen.
  2. Sommar sent åttiotal. En kompis och jag lånar släktingens eka och ror ut på sjön. Halvvägs till andra sidan låter vi årorna ligga och solbadar i flera timmar. Vattnet är alldeles stilla och våra skratt och plums är det enda som hörs.
  3. Sena sommarkvällar i augusti. Grillkolen har slutat glöda, igelkottarna kryper in under altanbordet. Infravärmen och det röda vinet värmer. Mamma och pappa, syster och bror, släkt och vänner hemma på altanen i barndomsstaden. Prat och skratt in på sena, ljumma natten.
  4. Sommar 2004. Första riktigt varma dagen i vårt nya hus. Lägger mig i det oklippta gräset under stora björken och tittar rakt upp i himlen. Det är sommar, jag har ett hus och livet är gott.
  5. September 2007. På en alldeles vanlig charterort, på ett alldeles vanligt charterhotell simmar Lilla H i en pool för första gången och hans föräldrar dricker sangría vid poolkanten. Vi mår bra.

1 kommentar:

Tudorienne sa...

Vilka superfina minnen!