fredag 25 januari 2008

Filmtajm

I dag börjar Göteborgs filmfestival. Det fanns en tid då jag hade superkoll på vilken fest man skulle gå på på premiärkvällen, vilka filmer man absolut var tvungen att se och... Ja, nu känns det helt plötsligt länge sedan. Egentligen är jag ingen vidare filmmänniska eftersom jag verkligen älskar en härlig filmupplevelse men tycker att det är erbarmligt skittråkigt att se mediokra filmer, så oftast orkar jag inte chansa och väljer en bok i stället. Men att gå på bio är alltid mysigt. Eller ja, nästan. En gång har jag lämnat biografen efter halva filmen (The Big Lebowski), två gånger har jag somnat (Aviator och en Indiana Jones-film). Biominnen som lämnat trevligare minnen är:
  1. Ronja Rövardotter. Biograf Grand, Skara. Mamma och jag gick. Det kändes väldigt mysigt att rå om henne helt själv och gå på en cool feministrulle.
  2. Heavenly Creatures. Phoenix cinema, East Finchley, London. Tror den heter Svarta änglar på svenska. Med Kate Winslet i en tidig roll. Jag och min goda vän M gick och såg den och blev helt begeistrade, handlar om två tonårstjejer som mördar den enas mamma och bygger på en sann historia från Nya Zeeland. Mycket sevärd.
  3. Fyra bröllop och en begravning. Odeon Mezzanine, Leicester Square, London. Jag och mamma igen. Hade redan sett filmen och den hade gått så länge att den flyttat in i liten salong. Mysigt att se superbrittiskt i England med en älskad mamma på besök.
  4. Festen. Screen on the Green, Islington, London. Denna danska gigant tillhör en av mina absoluta favoritfilmer. Hade redan sett den i Sverige men ville se den igen. Den artiga medelklasspubliken satt ner under hela eftertexterna och reste sig sedan upp och applåderade. Respekt!
  5. This is England, Bergakungen samt Biopalatset, Göteborg. Förra året var jag på bio endast två gånger, vi har svårt med barnvakt åt Lilla H. Första gången såg vi bara halva filmen. Efter ett telefonsamtal med barnvakten och en hulkande H i bakgrunden for vi snabbt till undsättning. Såg klart den efter ett par månader. Så fin.

2 kommentarer:

Annamp sa...

Har du sett Juno? Helt fantastisk! Jag menar verkligen: HELT FANTASTISK!!

Sandra sa...

Heavenly creatures såg jag/vi också i London. 1994. Magisk film men otäck.