tisdag 22 januari 2008

Dagens eko - en trafikfara



  1. Furtenbach


  2. Ridderstolpe


  3. Arenander


  4. Svenonius


  5. Odermalm


Vad är det här då? Ett utdrag ur adelskalendern månne? Nej, några efternamn hämtade från Sveriges Radios Ekot-redaktion. Jag gillar vanligtvis Ekot och P1 men på hemvägen idag hade de lagt en polissirén som ljudeffekt på ett nyhetsinslag vilket medförde att jag nästan körde av vägen eftersom jag trodde att det var på riktigt, utanför min bilruta. Farligt! Jag lyssnar ju på P1 för att jag vill slippa ljudeffekter, sätter jag på P1 vill jag inte ha massa R 'n B och jag vill verkligen inte ha några pålagda polissiréner. Bara därför får Ekot stå som exempel på hur dåligt integrerade invandrare är på våra svenska nyhetsredaktioner.


Alla redaktioner med självaktning försöker göra något åt det här problemet, det är ju pinsamt att det bara är Sjöbergs och Svenssons som skriver. Detta måste de ändra, annars förlorar de snart varenda invandrar-läsare till Metro. Och nog försöker de, men det är inte alltid det går så bra. Följande hände nyligen på min gamla arbetsplats, den stora morgontidningen.
En tjej med utländskt för- och efternamn får fast anställning. Det händer typ en gång var sjunde ljusår att någon får fast så min tidigare kollega frågar sin chef varför just den tjejen fått fast. Jo, men du vet, med hennes bakgrund...nu får vi tillgång till ett helt annat kontaktnät. Jaha, säger min tidigare kollega. Det är konstigt för hon är ju född i Sverige. Vi gick på samma skola och umgicks i samma gäng.


Man tänker så rätt men det kan bli så fel. Eller är det kanske bara ett fall av "surt sa räven..."?

1 kommentar:

michaela sa...

What? Furtenbach är ett av våra gamla släktnamn, trodde det var utdött. :=