lördag 19 januari 2008

Ingvar Kamprad Elmtaryd Agunnaryd in my Heart


IKEA går igenom mitt liv som en röd tråd. Från barndomens glädje över den nya katalogen till alla vuxna budgetköp detta fantastiska varuhus bistått med. När jag bodde i London kunde jag lätt tillbringa två timmar på public transport enkel väg för att handla lite köttbullar i Sweden Shop och pilla på några kuddfodral. Sedan vi flyttade in i huset för snart fyra år sedan har det blivit X antal vändor även om vi försökt hålla nere IKEA-kvoten på en rimlig nivå. Tricket, som jag ser det, är att blanda IKEA med mer unika ting, eller varför inte customize? (Se punkt 5 nedan.)

Idag ska vi till IKEA om stormen bedarrar. Jag ska inte köpa något (yeah right) men min syster ska köpa både en, två och tre grejer eftersom hon flyttar in i nya lägenheten nästa helg.

IKEA, som sagt, alltid aktuellt. Just nu enligt följande:



  1. IKEA har seglat upp som favvo-mötesplatsen bland småbarnsföräldrar. Jo, det är sant. Klockan tolv har vi en date i restaurangen. Vad har väl en lounge-latte i stan att sätta emot ett oändligt antal barnstolar, gratis haklappar, gratis blöjor, barnmat att köpa, bestick, skål och micro att låna? Just det! Nada.

  2. För ett par veckor sedan var jag på jobbresa i Älmhult. Anläggningen jag besökte låg alldeles bredvid Sveriges första IKEA-varuhus. Vi åt lunch på något som hette IKEA Värdshus. Ett hotell som ligger tvärs över gatan från butiken och som tydligen alltid är näst intill fullbokat. Möblerat med IKEA-möbler såklart men kändes ändå väldigt inne på något sätt. Tydligen förläggs väldigt många av IKEAS konferenser hit och det kändes lite märkligt att stå i buffet-kön tillsammans med ett gäng trendiga sthlm-designers mitt ute i de småländska skogarna.

  3. Vi köpte en fläkt på IKEA när vi flyttade in. Nu är den sönder, helt död. Garanti? Nej, bara första året. Suck!

  4. Vi köpte en kökskran på IKEA när vi flyttade in. Nu är den sönder, läcker vatten. Garanti? Ja, i tio år men för att få en ny måste du ta med den gamla dit. Suck!

  5. Jag ramlade över en riktigt rolig blogg för ett tag sedan. IKEA-hacker. Har du hackat några IKEA-prylar? Det har vi, se bild. Bonde-hyllan med påbyggda golvlister för att se skönt inbyggd ut. Inte lika rolig som tv-bänken som blev ett sköldpadde-terrarium dock.

1 kommentar:

Stark och fri sa...

Hejsan, måste säga att jag verkligen gillar er hylla. Snygg.