måndag 7 januari 2008

Moderskapet = moder jords fiende

Min kompis Sandra har en lista på sin blogg. Rubriken är Fem vardagstips för en bättre miljö och är hämtad från GP. Även om jag aldrig gått i bräschen för någon miljörörelse vill jag ändå beskriva mig som miljömedveten. Vi är noga med att sopsortera och återvinna, ställer bilen när vi kan och flyger inte jorden runt och släpper ut massa avgaser allt för ofta. Men det senaste året har något hänt. Föräldraskap och klimatsmart går inte ihop i min värld. Hur gör man?


  1. Konsumera mindre, då sparar vi jordens resurser. Som ny förälder tycker jag inte att vi gör så mycket annat än konsumerar. Blöjor, tvättmedel, overaller, vagnar, blöjor, tvättmedel, vintermössor, bilstolar...
  2. Köp kvalitetsköp, bara det du måste och satsa på hållbarhet. Min son har inte lärt sig ordet hållbarhet. Han växer ur sina kläder jättesnabbt oavsett kvalitet.
  3. Arbeta mindre, skippa stress, taxiresor och färdiglagad mat. Om vi jobbar mindre så konsumerar vi mindre och då behöver vi inte åka till Thailand eller på spa för att vila upp oss. Jag har just börjat arbeta heltid för att ha råd att leva i vårt hus, ha något slags sparande och någon liten semester då och då. Jag tar taxi och köper färdigmat utan att tveka om det innebär mindre stress och mer tid med Lilla H.
  4. Välj maten noga, ät mindre kött och välj grönt efter säsong, gärna lokalproducerat. Ja, vegetariskt är jättegott men vi är bättre på att laga kött och det här med grönt efter säsong... vi är glada om någon av oss har en idé på vad vi ska äta till middag överhuvudtaget!
  5. Våga vara besvärlig! Bli en medveten konsument. Jaha, ett gnistgaller för att skydda barnet från kaminen, bara 700 kr. Det tar vi! En bilstol, bäst i något test, bara 3500 kr. Den tar vi! Ett ställ från PoP med de superviktiga tre lagren i stl 80 urväxt om tre månader för fem miljoner kronor. Det tar vi! Sällan har jag varit mer medveten om min omedvetenhet.

1 kommentar:

Ke.Li sa...

Ni kanske har tänkt ett syskon till lillen och då blir det ju bra, eftersom ni köpt kvalitet!