fredag 30 maj 2008

Top five biopics

  1. Har just sett Control, filmen om Joy Division som Sambon fick i födelsedagspresent. Riktigt bra även om man inte är ett helgjutet Joy Division-fan. Vilket ju Sambon är och jag inte är. Jättesnygg såklart, regisserad som den är av Anton Corbijn, men också öm och med fantastiska skådisar.
  2. En av mina mesta mysfilmer är Backbeat, som bygger på The Beatles genombrottsår. Den fokuserar på kärleken mellan Stuart Sutcliffe, som då var trummis, och hans kärleksaffär med den tyska fotografen Astrid. De är så snygga!
  3. Imorse hörde jag Nine Inch Nail's Hurt på radion och den får mig alltid att tänka på filmen Walk the Line. Den är riktigt bra och jag älskar det faktum att Joaquin och Reese sjunger på riktigt. (Också i Control spelar och sjunger skådisarna själva. Kanske inte så svårt, det är ju itne så många ackord, sa jag till Sambon och fick ett lite surt leende till svar.)
  4. Amadeus, där har ni inte riktig klassiker. Jag älskar den filmen.
  5. På slutet känner jag mig manad att slänga in en varning: Se inte Dreamgirls med Beyonce (baserad på The Supremes-storyn). Den är rent dravel.

1 kommentar:

Ke.Li sa...

Snälla uppdatera altanbygget!