onsdag 28 maj 2008

Oh la la, fransyskan i mig

På sommaren tar man saker lite som dom kommer. Jag kommer hem från jobbet redan klockan kvart över fyra och då tar Sambon en termos med kall dryck och sätter sig i skuggan med en bok av Henry Rollins. Jag ger Lilla H middag (en portion korv stroganoff och makaroner från frysen). Han äter dåligt och slänger maten hej vilt omkring sig. Efter tre tillsägelser tröttnar jag och dukar undan. Utan dåligt samvete - på vintern oroar jag mig mycket mer.
Sedan blir vi inbjudna på BBQ hemma hos bekanta från föräldragruppen. Mannen i familjen är fransman och nyss hemkommen därifrån med Merguez (svingoda lammkorvar), vin från favoritvingård och blå Pastis. Ja, det är så härligt avslappnat alltihopa... Lilla H kommer i säng en hel timma senare än vanligt och somnar på två röda. Oh la la la. Men så slås man av att klockan redan är halvnio och mitt avslappande jag vaknar upp till verkligheten. Hur ska jag nu hinna med att göra allt det jag hade föresatt mig ikväll?
  1. Att före en gångs skull skriva ett vettigt blogginlägg. Duscha och lägga fram kläder tills imorgon.
  2. Vattna blommor ute och inne. Laga lunchlåda tills imorgon.
  3. Plocka ur diskmaskinen och fylla på igen.
  4. Röja undan det värsta på skrivbordet. För närvarande har jag tre högar: En postorderkataloghög med diverse kataloger och en samling (säkert viktiga) papper längst ned. En hög med en sjal underst, en tröja till Lilla H jag ska sälja på Tradera, ett söndrigt halsband, ett armband, fyra par örhängen (plockar alltid av mig smyckena framför datorn tydligen) samt en hög med böcker och ljudböcker jag lånade på bibblan förra veckan.
  5. Mys med Sambon i form av filmtittning (han fick Control i födelsedagspresent) och tidig läggdags med långläsning och småprat (nej, det är tyvärr inte en omskrivning för något annat).
Oh la la. Something's gotta give.

PS Nu hör jag hur Sambon börjar plocka ur diskmaskinen... Om jag sitter här en stund till kanske han plockar fram kläder tills imorgon också? DS

Inga kommentarer: