tisdag 27 maj 2008

Självgod och ordningssam

Sambon fyller år idag och får bestämma menyn. Mousserande vin och pizza (?) Jag ringer till pizzerian och beställer, en kebabpizza no 1 med stark sås, en kebabpizza no 1 med mild sås. Menyn hittar jag i en ringpärm med blå rygg, känner mig väldigt nöjd med att jag alltid vet var pizzamenyn finns när pizzasuget sätter in. I övrigt använder jag inte innehållet i pärmen till något alls, trots att jag lade ner många timmar på att fylla den med allsköns material just efter att vi flyttat in. Nu ska här bli ordning på torpet, tänkte den självgoda och ordningssamma. Fyra år senare har jag inte tid att vara självgod och min ordningssamma sida tar sig helt andra uttryck.
I pärmen finns inte mindre än 12 kategorier: Inredning, Pyssel, Trädgård, Lekar och festligheter, Hälsa, Renovering, Konsumentupplysning, Inbjudningar etc, Andra husprojekt, Sömnad, Musik.
Jag hoppas att jag skrattade redan när jag skrev dem. Så vad döljer sig då under dessa pretto-flikar?
  1. Under Inredning och Pyssel och Hälsa hittar man...ingenting!
  2. Under Trädgård finns det bland annat lite lokala annonser om var man kan hyra minigrävare, en artikel om hur man lyckas med sina luktärter och en bild med en fint stenlagd innergård.
  3. Lekar och festligheter är nog min favoritrubrik, här hittar jag handskrivna snapsvisor, frågesporter och möhippelekar. Jag var så ambitiös, måste inträffat under den perioden då jag arbetade som lärare.
  4. Under Renoveringsfliken hittar jag faktiskt en bra grej jag glömt att jag hade, "Gör-det-själv" Så byter du ut fönstret mot en dörr. Det ska vi göra nästa år så då kommer det väl till pass. Ja, under den här fliken hittar jag faktiskt flera bra grejer.
  5. Konsumentupplysning, vad kan då det vara? Jo, artiklar om bredbandsuppkoppling, försäkringar, energibolag... och så ett stort reportage om billliga bag-in-boxviner och... pizzamenyn såklart!

1 kommentar:

Anonym sa...

Tack for intiresnuyu iformatsiyu