söndag 11 maj 2008

Gästbloggare: Lilla H


  1. Vaknade redan vid halvsju idag, fast jag har ingen klocka i mitt rum så hur ska jag veta det? Allt jag vet är att ljuset sipprar fram bakom mörkläggningsgardinen och att blöjan känns tung. Vem ska komma och hämta mig idag? Det är "babba", hon ser trött men snäll ut. Hon orkar inte byta blöja utan tar med mig in till deras sovrum. Där är daddi, han ser ännu tröttare ut men jag kastar mig fram och griper tag i hans öra. Det piggar väl upp? Sedan har vi megamysigt en lång stund. Pappa försöker vila men jag vill så gärna leka koja och då måste både babba och daddi hjälpa till och lyfta täcket. Jag vilar två minuter på kudden bredvid mamma, men sedan vill jag upp, ut, vidare. Frukosten består som vanligt av gröt med äpplemos och sedan leverpastejsmörgås med mjölk.
  2. Leker roliga lekar med roliga saker (obs! ej leksaker - det är för bebisar). Idag är det brödkavel, fönsterkuvert från pappersinsamlingen samt en liten golvlist som råkar lossna när jag drar i den. Happy days! När jag inte får som jag vill illtjuter jag, ibland pressar jag även fram några tårar. Det här är ett relativt nytt knep jag kommit på, det fungerar super. Men allt sånt här tär på krafterna och redan vid halvtio börjar jag bli trött. Idag maxar jag till med en tretimmarslur. Kanske för att mamma satt utomhus med babywatchen och inte störde mig med sina klampanden?
  3. Halvett och äntligen lunch. Nu är man gaaaanska så hungrig. Hemlagad fiskgryta och couscous. Helt okej. Jag äter upp allt trots att jag ideligen blir avbruten. Neeeej, du får INTE slänga muggen/skeden/maten på golvet. Varför då liksom?
  4. Efter en väldigt omständlig (men ganska underhållande) procedur när jag jagas genom huset för att mamma ska kunna smeta på en kräm på ben och armar kommer jag äntligen ut i det fina vädret. What took you so long? Jag har en hel del bestyr att ta itu med. Sopa plattorna, undersöka min nya vattenkanna, demolera vattenspridaren samt kolla att alla stenar ute på grusvägen är lika bitvänliga som igår. Daddi bygger en altan och jag vill gärna vara med. Jag välter en skottkärra med jord. Det är kul! Daddi gräver tio hål för betongfundament till altanen. Det verkar också kul. Not!!! Haha. Rather you than me liksom.
  5. Man blir ju trött, det blir man. Men efter att ha badat med mamma och tagit mig igenom middagen (burkmat, don't get offended men inte mig emot), lägger mamma mig i sängen igen trots att jag har bajs nummer tre på ingående. Vi åker till affären istället, här är jag och daddi nästan varje dag. Jag tjoar lite åt kassörskorna, vi känner ju varandra vid det här laget. Sedan hjälper jag mamma att packa upp, hon har haft en lång dag (jag fattar inte varför hon inte går och lägger sig om hon är trött). Jag får lite gröt innan jag går och lägger mig. Mamma sjunger om en liten humla (hon har gjort en egen text, bless her!) och sedan kommer daddi och pussar mig. Ja, ja. Ge mig mina nappar och stäng dörren. Klockan är 19:24 när jag sluter mina vackra ögon.
Yours truly, Lilla H, 16 månader och tolv dagar.

4 kommentarer:

Annamp sa...

Ååååhh, tänk att jag aldrig ens fått träffa ert vackra barn än! Det skär i hjärtat och en liten tår vill tränga ut i ögonvrån... Jag saknar er!!

En Lisa... sa...

Jag saknar er fast jag aldrig träffat er, says Lilla H.

Tudorienne sa...

Det där verkar vara en cool liten hejare!

En Lisa... sa...

Jahaadå! Mammas prins, finaste som finns ;)