måndag 3 mars 2008

Vardag hela veckan lång

I går hade vi ett uppträde här hemma. Det blossade upp snabbt (den utlösande kommentaren var: These glass shelves are very dusty) och gick lika fort över. Tjafsar alla med småbarn om städning, rutiner och tidsbrist? Här hemma är vi ju fortfarande nybörjare och det finns områden där det finns en hel del kvar att göra, men för det allra mesta tycker jag det fungerar riktigt bra att få ihop hemmaliv med jobbliv. Här är några av de hållhakar vi klamrar oss fast vid för att få dagarna och veckorna att hänga ihop:

  1. Tvätt: Vi har bara en, medelstor tvättkorg och den får aldrig bli överfull för då blir det jobbigt. I dagsläget har vi ingen riktig tvättstuga utan torkar tvätt på små ställningar i pannrummet och använder väldigt sällan tumlaren (jo, jag vet att de nya tumlarna är mer skonsamma mot kläderna, men jag har lite svårt att tro på det...). Hur mycket vi tvättar? Fyra-fem maskiner i veckan blir det nog.
  2. Köket: Vi tillbringar ofantligt mycket tid i köket och även om det inte alltid är superblänkande och nyputsat så är det alltid prydligt. Både jag och Sambon tycker det är trist att mötas av smulor och osorterade pappershögar på morgonen. (Dom har vi på andra ställen...)
  3. Matinköp: Nu när Sambon är hemma är det hans ansvar att fylla på med sånt vi behöver akut. Storhandlar gör vi ihop typ varannan vecka.
  4. Förberedelser: Jag åker hemifrån klockan sju och går upp tjugo över sex. De första veckorna ställde jag klockan på sex men nu har jag rationaliserat bort ytterligare moment. Kläder och ev smycken är framlagda, eventuella träningskläder packade, smörgåsbröd framtaget (äter på jobbet) och bilen tankad.
  5. Helgjobb: Egentligen vill jag ägna helgen åt att bara slappa och leka, kanske ta tag i något större projekt som ligger utanför de vanliga bestyren. Men det funkar inte för vi hinner inte med allt på vardagarna. När jag kommer hem från jobbet orkar/vill jag på sin höjd byta sängkläder och vika ett par t-shirts. Så det som Sambon inte hunnit med vad gäller dammsugning eller badrumsstäd i veckan måste göras på helgen.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hm, ja det är sällan vi tjafsar men desto oftare är vi missnöjda med husets städstatus. Vi har dessutom åkt och farit och flyttat så mycket att vi inte har några jättefasta rutiner eller hållhakar, jag längtar tills det börjar rulla på mer stadigt!