torsdag 27 mars 2008

Djuret i mig


  1. Igår hade jag på mig en stickad klänning som M skickade till mig från N.Y strax efter att Lilla H föddes med hälsningen: Glöm inte att det finns ett liv efter amningen.
    Härligt! Klänningen har en paljettig leopard som draperar sig nonchalant över axlarna. Jag ammade i knappt fem månader men så värst många rastrundor har det inte blivit för den härliga leoparden. Synd, så igår fick den hänga med till jobbet. "Det är för lite glamour på jobbet" sa min kollega M när hon fick se mig. En glad leopard fick sedan hänga med på lokal och dricka vin.
  2. När jag var liten ville jag hjärtans gärna ha ett husdjur. Men inte vilket husdjur som helst utan ett riktigt husdjur. Undulater, ökenråttor och vandrande pinnar passerade révy men de var inte nog. Så jag hittade på att i mitt förra liv, då vi bodde i radhus på andra sidan stan, då hade vi minsann haft en hund, en collie som av en händelse såg ut alldeles precis som Lassie.
  3. Jag fortsatte med mitt önsketänkande i ganska många år. Min pappa hade sagt blankt nej till djur som inte hölls i bur eller simmade, men trots det adopterade jag med glädje en kattunge ur en kull hemma hos en kompis. Katten döpte jag till Augusti och när den var X antal veckor skulle den flytta ifrån sin mamma hem till mig. Jag visste mycket väl att det aldrig skulle hända, men i några veckor var hon min katt att kela med och ösa kärlek över.
  4. I femtonårsåldern blev jag allergisk mot pälsdjur och drömmen om en gossig katt i en tjusig vindsvåning var därmed spräckt. Men nu när vi bor på landet kanske vi kunde ha en utekatt? Det tycker min sambo är en dålig idé och själv har jag ärligt talat tröttnat lite på tanken på slemmiga matskålar och kattlucka i dörren. Men härområret träffade vi Norbert, en ljuvlig, bortsprungen kattunge som lekte och jamade i vår trädgård en het sommardag. Sambon döpte honom snabbt och får fortfarande tårar i ögonen då vi pratar om honom. Ibland säger han om Lilla H: Look, now he looks just like Norbert...
  5. Men inte är vi utan djur, här inte. Nejdå, här finns möss om hösten och vintern, myror vår och sommar samt skogs-spindlar året om. Det är fantastiskt att bo på landet!

Inga kommentarer: