lördag 6 september 2008

Matmammans efterträdare

De senaste veckorna har jag totalt loggat ur vad gäller matlagning. Jag har haft det så stressigt på jobbet och kämpat med en rejäl förkylning. Den del av huvudet som inte varit full av jobbtankar eller snor har upptagits Lilla Hs väl och ve på dagis. Men tro nu inte att vi svultit!
  1. måndag: Roast chicken. Engelskt söndagsmiddagsstuk på en måndag med ugnsbakad, hel kyckling samt ugnsbakad potatis, morot och palsternacka. Signerat Sambon.
  2. tisdag: Rester från måndagen. Kyckling, överblivna grönsaker med tillägg av gröna bönor och potatismos. Signerat Sambon.
  3. onsdag: Mer potatismos och tonfiskgryta i ugn. Signerat Sambon.
  4. torsdag: Tortillas med köttfärs signerad Sambon. Hackade grönsaker och öppnande av creme fraiche-burk á la moi.
  5. fredag: Thaikyckling med ris. Signerat Sambon.

    Idag har vi ätit rester och hopplock till lunch men ikväll ska det tydligen lagas mat igen. Vad som är lite läskigt är att det vår gode vän mästerkocken med fem stjärnor som kommer hit. (Med sällskap av underbara frun, såklart) Mitt bidrag stavas inhandling av vin samt tillagning av min parad-efterrätt; pannacotta. Så god, så enkel. Jag gillar den klassiska versionen med vanilj allra bäst, ikväll ska jag garnera med vinbärsklasar från trädgården.
Pannacotta - sex små portioner


Bild: Expressen.


5 dl mellangrädde
1/2 dl strösocker
En vaniljstång
Två gelatinblad

Lägg gelatinbladen i kallt vatten. Häll grädde och socker i kastrull och låt koka upp, ta sedan från plattan. Skär upp vaniljstången och skrapa ur vaniljen. Lägg i vanilj och gelatinblad i kastrullen och blanda. Låt svalna. Häll upp i glas eller små koppar och ställ in i kylen minst sex timmar. Dekorera med färsk frukt/bär/ fruktsås.

1 kommentar:

Ke.Li sa...

Jag är livrädd för gelatin, så jag har aldrig testat pannacotta.