måndag 29 september 2008

Hufvudstaden

Vi ska på långhelg i Stockholm hela familjen (ja, alla tre). Det är två år sedan vi var där nästan på dagen, helt sjukt lång tid. Sist jag var där var jag hyfsat gravid så då blev det inget rajtantajtan direkt men annars förknippar jag alltid Stockholm med shopping, trevligt umgänge och fest. Nu åker vi med en 21 månaders liten kille och premisserna ser annorlunda ut.
  1. Vi ska gå på Skansen, där har jag inte varit sedan jag var 12.
  2. Kanske ska vi även besöka Vasamuseet.
  3. I övrigt är jag lite lost... vill gärna hitta en supermysig lekpark där de säljer typ korv och bullar och där det finns massor av roliga aktiviteter. Här på landet är lekplatserna så tråkigt öde.
  4. Vill också gå värsta långa höstpromenaden, kasta löv och titta på vattnet innan vi går och dricker varm choklad. Är det Djurgården som gäller då eller?
  5. Kanske hinner vi med liiiite shopping, vill köpa söta grejer till Lilla H:s rum. Vart går man då?
Ja, som ni ser har jag noll koll så nu får ni, mina kära läsare, rycka in och hjälpa till och tipsa!

4 kommentarer:

Sandra sa...

Nytorget har bra lekpark och bra häng tycker jag. Dessutom finns det fina affärer och fik i närheten. Ha det så mysigt.

Tudorienne sa...

Mitt barnrumstips är Krabat som ligger på Kungsgatan (väster om Drottninggatan). De har en med barngrejer och en med vuxengrejer på andra sidan gatan. Sen finns det en barnavdelning i botten på Åhléns city, mitt emot Hemköp, mest kläder men en del fina grejer. På Hornsgatan (norra sidan) mellan Mariatoget och Slussen finns några barnaffärer, som också har mycket kläder men en del leksaker och grejer också tror jag. Fint och annorlunda i alla fall.

När det gäller lekplatser så tycker jag du ska smita in på Designtorget på Sergelstorg och tjuvkika lite i nån av barntips-böckerna de har där, typ Barnvagnspromenader i Stockholm eller vad den heter. Det kanske kan ge nåt. Och de har fina barngrejer där med!

En väldigt fin promenad, som visserligen är i stan, är Monteliusvägen. Oslagbar utsikt.

Ke.Li sa...

Junibacken är kul, även för 1½ åringar. Spårvagnsmuseet ät också roligt med alla tåg. Otroligt barnvänliga ställen.
"Rum för barn" på kulturhuset är han lite liten för. Men det finn bra fik uppe i Kulturhset, för de har bra plats för barnvagnar och så ligger det nära till tåget.

En Lisa... sa...

Tack snälla! Låter toppen alltihop.