onsdag 10 september 2008

Skjut mig - eller nåt

Jag är trött på hela den här debatten om att vi curlar våra barn för mycket, att vi är så överbeskyddande att de knappt får leka i sandlådan... Jag känner i alla fall ingen som inte låter sina kids leka i klätterställningen eller vad det nu är. (Bla bla för säkra lekplatser ger försiktiga barn bla bla)
Jeez, de flesta kids går väl på dagis och där finns det ingen tid till överbeskyddande så de lär sig nog.
Låt oss föräldrar vara.
Sluta peppra oss med artiklar om hur man bäst monterar bilstolar med millimeterprecision ena sekunden och den här om att vi måste låta barnen skada sig andra sekunden. Vi blir schizofrena, kommer vara tvungna att sjukskriva oss, barnen får gå hemma och dras med föräldrar som blir paranoida och till slut aldrig släpper dem utanför dörren. Eller nåt.

Till artikeln från Aftonbladet fick vi läsare en liten mysig lista (läsare gillar sånt, det är nämligen lätt att ta till sig. Jo jo.)

Fem saker du ska låta ditt barn göra. (Om du vill få psykbryt, reds anmärkning.)

1. Leka med elden

”Genom det lär de sig kontrollera och förstå hur eld fungerar.” Hallå!!! Vad hände med det gamla ordstävet att den som leker med elden kissar på sig om natten.?Den där författaren kanske vill komma hem till alla Sveriges päron och byta lakan?

2. Ge barnen en kniv

”Det är det första kraftfulla universella verktyget de får, men man ska förstås lära dem att skära från kroppen och alltid ha vasst blad. De skär sig ibland, det gjorde jag, men barn har gott läkkött.” Kraftfulla universella... va-fuckin-då? Ja, men herregud, släng åt dem en skalpell medan du ändå är på G. Varför dra gränsen vid en mesig kniv?

3. Kasta spjut

”Det är bra träning av den analytiska och fysiska förmågan.” Spjut!!!??? Vem f-n kastar spjut.?I mitt 33-åriga liv har jag aldrig kastat spjut men inte beror det på att det är så farligt. Snarare på att det känns väldigt...ska vi enas om medeltida? Men jag behöver nog tänka om här. Ska kila förbi Stadium på lunchen imorgon och be att få köpa ett spjut.

4. Plocka isär elektriska apparater, typ en trasig diskmaskin

”Genom att göra det lär sig barnen hur olika delar i saker som finns i deras vardag fungerar.” Men sluta. Bara sluta. No child of mine ska få plocka isär en diskmaskin i min ägo. De kostar ju flera tusen, kommer du hit och reparerar skadorna sedan? Det är inte det att jag inte vill att min son ska veta hur saker som finns i hans vardag fungerar. Mer att jag är snål och hellre ser att han lär sig koka te och vika tvätt.

5. Köra familjens bil

”På ett öppet område på privat mark är det ingen fara. Det utvecklar barnen.” Jaha. Ska bara se vad våra svenska lagar säger om det först.

2 kommentarer:

Anonym sa...

hej,
fortfarande ingen grön klänning som kommit in på H&M.... eller har det löst sig?

En Lisa... sa...

Apropå curling menar du?
;)
Hittade en på Tradera, du ska få se förvandlingsnumret på bloggen vad det lider. Puss.