tisdag 9 september 2008

En får tacke

Lyssnar på en ny ljudbok i bilen; Solstorm av Åsa Larsson. En dussindeckare inläst av en dussinskådis. Marie Richardsson gör inte ett bra jobb. Hon intonerar märkligt, läser fraser med helt fel tonläge och så vidare. Antingen är hon jäkligt dåligt förberedd eller så är hon bara dålig. Tänkte därför skriva ett inlägg om dåliga kvinnliga skådiar, men HEY, hur o-systerligt är inte det? Här kommer istället några kvinnliga, svenska skådisar jag verkligen gillar.
  1. Helena Bergström. Jo, jag vet att många stör sig på att hon alltid spelar samma typ av roll i samma typ av film men jag råkar gilla den rollfiguren. Jag tycker hon är så söt, som en liten kattunge.
  2. Suzanne Reuter såklart. Räcker med att se en trailer från Ebba och Didrik (på Lilla H:s Muminband) så skrattar jag. Comedienne phenomenale!
  3. Solveig Ternström. Vad kom först, fågeln eller ägget? Solveig eller Svenska hjärtan? Solveig äger fett i radhuslängan.
  4. Ingrid Bergman. Kommentarer överflödiga.
  5. Inga Tidblad. Men mest för att en lokalreporter en gång för länge sedan skrev att jag var "som en ung Inga Tidblad" efter en teaterföreställning jag medverkade i.

En får tacke, som Emil säger. Bild från www.samlaren.se

Inga kommentarer: