lördag 16 augusti 2008

Höst är lika med TV

  1. Six Feet Under
  2. Lost
  3. Grey's anatomy
  4. Prison Break
  5. Gilmore Girls

Jag ser ta mig sjutton knappt aldrig på tv/film längre. Mina kvällar ser i korthet ut som följer: Leker med Lilla H och äter middag, lägger Lilla H halv åtta, pysslar lite i köket, lagar mat/bloggar/pratar i telefon/läser/betalar räkningar/tar fram kläder till dagen efter/duschar... Det finns liksom ingen tid över till TV till Sambons sorg. Han är en riktig tv-junkie och tycker det är så mysigt när vi soffpotatisar ihop. I vintras hade vi en mysig period när vi bänkade oss varje kväll till repriser av det här. Men nu behöver vi något nytt. Jag tror på dvd-boxar, då väljer man själv tid och plats. Men vi behöver tips! Vad ska vi välja? Ovan listade serier har helt gått oss förbi förutom något enstaka avsnitt. Andra tips är också varmt välkomna. Vi gillar båda följande serier (så får ni en inblick i vår smak): Seinfeld, House, State of Play, Only Fools and Horses, Nattskiftet.
Har förresten en osedd box med Scrubs som jag vet att många gillar. Kan det vara nåt?

6 kommentarer:

Amanda sa...

Mad Men säger jag bara.

Mad Men.
Mad Men.
Mad Men.

Vi satt som betagna stumma fånar och bara gapade.
Ett nästan nutida kostymdrama; NYs reklambyråvärld sent 1950-tal.
Se Mad Men för schatteringarna, skådespeleriet, den sofistikerade enkelheten och kläderna. För tilltalet och lågmäldheten i det stora dramatiska skeendena. För att serien utforskar en brytningstid och embryot till feminism & mansroller som vi känner dem.

Och för världens bästa intro:
http://www.youtube.com/watch?v=WcRr-Fb5xQo

Tudorienne sa...

En gammal klassiker som måste ses är danska Matador.

Jag gillar annars Medium. West wing gillar många på mitt jobb, så den tror jag på, fast jag inte sett den själv.

Amanda sa...

I love Matador...

Anonym sa...

Här kommer en lååååång kommentar, I love tv, what can I say.

Six feet under = superbt. Jag ÄLSKADE den serien. Varning dock, den är rejält svart i sina stunder.

Lost = följde jag slaviskt de första säsongerna, sen blev det så Twin Peaks, snurrigt, konstigt och konstlat, att jag la av. Känns dock som att den senaste säsongen är vassare. Kanske ska jag ge boxen en chans sen.

Grey's Anatomy = missat helt, har dock tröttnat på amerikanska love stories som aldrig går som man vill. Hellre Cityakuten om jag måste välja (som jag dock inte heller följer längre).

Prison Break = de jag känner som ser den/sett den tycker att den är grymt bra. Hårda män på fängelser är dock inte min stil så jag har dissat den.

Gilmore girls = Länge, länge retade jag mig på den käcka tonen och sättet som Lorelei och hennes o så kloka dotter pratade på, men ändå, varje gång jag satte på femman och det var GG på så fastnade jag. Sedan jag blev mamma är jag svag för snälla serier- Lyckades av en slump sätta på tv:n när det var sista avsnittet av GG dessutom.

Serier jag vill se på box (eftersom jag aldrig heller hinner se på tv längre): Matador, Scrubs (it's so funny), Sopranos (missat helt), Extras (Ricky Gervais, vilken snubbe) m fl.

PS. När jag var mammaledig gick det en serie i repris på förmiddagarna precis när mitt barn sov, Everwood. En underbart söt och snäll amerikansk serie som passade mitt utslitna jag perfekt. Jag vill inte ha fler blodiga deckare som CSI, jag vill ha söta, snälla serier.

Kim

En Lisa... sa...

Vilka underbart bra tips... Matador har jag sett några avsnitt av för länge sedan, måste se om det går att hitta en box med engelska subs. Sambon orkar nog inte en hel box med svenska subs.
Mad Men...Var innne och kollade lite på nätet, ser ju så vacker ut!
Kim, vill du låna Scrubs-boxen? Kram

Anonym sa...

Kul det där. Av dina fem återfinns inga på min tv-agenda i höst. Av de serier som fortfarande produceras ser jag helst på följande, utan inbördes ordning.

Entourage (har i sanning blivit sämre).
Californication (sätter jag mitt största hopp till).
Dexter.
The Shield
Scrubs (sista säsongen om ett par veckor. Har tröttnat ganska mkt på skiten så det räcker helt klart nu).
Family Guy
Skins