onsdag 27 augusti 2008

Sushi in Swenglish

Har haft bredbandsstrul så gårdagens inlägg får bli dagens.

Vi är inga större sushifantaster, Sambon och jag. Jag på grund av en lite obehaglig upplevelse på en sushirestaurang för några år sedan och Sambon för att... tja, det är väl för nyttigt eller nåt. Men så åt vi ju sushi på festen i lördags och sedan dess har Sambon haft regelrätta cravings. I vår by är det dock glest mellan wasabin så idag när jag kom hem serverades det...just det: sushi på svengelska:

  1. Tag lite kokt indiskt ris (basmati). Det är också ganska kladdigt och går med lite övervåld att klämma ihop till små kuddar.
  2. Tryck ned några gröna ärter i mitten.
  3. Placera ut riskuddarna på ett fint fat och lägg en fiskpinne på varje.
  4. Lägg en gurkskiva på toppen.
  5. Ät med Kikkoman soja och Colemans mustard istället för wasabi. (Mycket stark, illgul engelsk senap).

Godare än det låter faktiskt!

2 kommentarer:

Ke.Li sa...

Jag ÄLSKAR sushi, men det är tyvärr inte så bra GI på det.

Anonym sa...

Det låter gott! Men så är jag en av de få (väl?) som faktiskt gillar fiskpinnar. Annars brukar jag ha mos och majonnäs till mina...