tisdag 12 augusti 2008

Om jag visste då vad jag vet nu...

Till alla nya mammor kommer här mina bästa råd - totalt icke-PK såklart!
  1. Ersättning är toppen. Det känner jag nu. Amning är....f-n jobbigt. Jag ammade i fyra och en halv månad och det var ett riktigt sliiiiit. Då var det ju bara att bita ihop och stå ut men nu i efterhand känner jag att jag skulle kört på med ersättning tidigare.
  2. TV-tittande är inte av ondo. När Lilla H var liten fick han sitta med ryggen vänd mot tv:n i sin babysitter om det var något vi absolut ville se. Nu tittar han en stund varje dag på favoriterna Mumin (Mimu), Bob the Builder (Boh), Molly (Mo-i) och de andra. Han hänger med i handlingen, pratar, klappar händerna och lär sig massor av nya ord.
  3. Låt dem sova i eget rum! Vi väntade i ett år och hann gå igenom hur många ursäkter som helst men jädrar vad mycket bättre vi sov hela familjen när vår lilla lättväckta trasselprasslare fick flytta in till sitt egna krypin.
  4. Skaffa barnvakt tidigt. Vänta inte tills ni går på knäna och bara går och gnäller på varandra som två sömngångare. Det är inget svaghetstecken att vilja ha ett schysst förhållande OCKSÅ.
  5. Skit i vad alla andra säger. Både de präktiga (jag själv när Lilla H var ny) såväl som de (något) opräktiga (jag själv nu!) Men se till att du själv mår bra! Förvandla inte dig själv till en martyrmamma som går och lider i tysthet. Önska, fråga och kräv. Because you're worth it!

4 kommentarer:

Anonym sa...

måste bara säga (skriva) ett litet TACK, som snart nybliven mamma blir jag peppad av såna sköna listor!

anna sa...

goda och kloka råd!

30-nånting sa...

Oj, vad härligt! De här råden tackar jag för. Det känns än så länge långt till december, men jag vet hur det brukar smälla till och rätt vad det är har Pyret tittat ut.

Tack tack

En Lisa... sa...

Tack tjejer! Det värmer modershjärtat!