tisdag 19 augusti 2008

Fikatajm

Fika... Detta söta, svenska ord. Vi började fika på allvar i högstadiet. Gick ner på stan, köpte en kopp ljummet te och kedjerökte några timmar. Likaså på gymnasiet. Man tog en fika, helt enkelt. Löste världsproblemen.
Universitetstiden var så klart en orgie i fikor men nu med ett något förflyttat fokus. Varför inte ett glas vin? Särskilt för mig som bott i England där chocken över att det knappt fanns några fik att tillgå lade sig något då man insåg att det ju var riktigt mysigt att bli smålullig mitt på blanka eftermiddagen. Men nu, snart, ska jag iväg och fika med några goda vänner.

  1. Hit ska vi gå, öppet till 21.

  2. Fiken här i stan är kända för sina stoooora kanelbullar. Om du går in på Café Husaren lite längre ned på gatan kommer du få en chock, så stora är dom.

  3. Fika är även namnet på min kompis svenska business i NY. Läs mer om Fika här.

  4. Viktiga ingredienser för en lyckad fika är: Soffa, gott kaffe, fräscha mackor, läskande bakverk.

  5. Snart är det jag som står vid den vackra disken och väljer. Just nu känns det alternativet mycket lyxigare än att gå på restaurang. Bonus: jag kommer kunna köra bil hem.

2 kommentarer:

Amanda sa...

Hehe. E älskar ordet & företeelsen Fika. Tyvärr brukar han minnas fel och tro att det heter Fii-tta.

En Lisa... sa...

Så pittoreskt! En mysig fii-tta liksom. Sambon kallar det "f-ing fika" och har svårt att se charmen.