söndag 17 augusti 2008

Typ hundra jobb

Jag började jobba när jag var 12 då jag bönade och bad om att mammas arbetsplats skulle säga upp kontraktet med städfirman och anställa mig. Varje vecka tömde jag papperskorgar, dammsög, dammade och skurade toaletter. Det tog ett par, tre timmar och jag vill minnas att jag fick nån femhundring i månaden för besväret. Mycket pengar för en 12-åring, det nästan dubblade månadsinkomsten. Sedan dess har jag haft såååå många jobb men först nu, häromdagen, blev jag erbjuden fast jobb inom den bransch jag faktiskt utbildat mig inom. Känns konstigt, kul, vuxet och lite läskigt. Som slutet på en lång resa. Även om det inte är officiellt ännu.
  1. Glassigaste jobbet var på konstmuséet där jag arbetade ett par kvällar i veckan när jag pluggade journalistik. Ibland satt jag i receptionen men oftast satt jag vakt utanför någon specialutställning, läste kurslitteratur och drack te. Nice.
  2. Stressigaste jobbet var informatörsjobbet jag hade innan Lilla H föddes. Saxat ur mitt CV nedan:

    (...)En stor del av arbetet bestod i att arbeta med hemsidan. Jag författade texter, ansvarade för och bearbetade bilder, lade ut material samt arbetade mycket nära den ansvariga webbyrån med förändringsfrågor och tekniska lösningar. Arbetet som informationsansvarig bestod också i att skriva pressreleaser, kommunicera med pressen, hålla kontakten med samtliga översättare, skriva interna veckobrev samt ansvara för och skriva alla utskick till kundklubben. Dessutom fungerade jag ofta som medförfattare och supportperson till ombord-magasinet, prospekt, delårsrapporter och liknande. Tjänsten på (...) krävde projektledaregenskaper och goda datakunskaper då jag arbetade mycket med bilder i Photoshop samt rent tekniskt med hemsidan etc.
    (...)
  3. Mysigaste jobbet var nog i en inredningsbutik i London. De sålde en blandning av gamla grejer, mest 30-50-tal, och nytillverkat i gammal stil. Det var typiskt dammigt och charmigt med trevliga kunder. Så ofta vi kunde kokade vi kaffe som vi avnjöt i någon av de fina fåtöljerna som fanns till salu.
  4. Roligaste jobbet var när jag var redaktör för morgontidningens ungdomssidor. Superroliga, kreativa gymnasister som bara längtade efter att jag skulle skicka ut dem på uppdrag för att sedan tacksamt ta emot mina av rödpenna nedkladdade alster. Eller?
  5. Konstigaste jobbet kan ha varit när jag satt vid ett löpande band och ansvarade för att de missformade kycklingnuggetserna hamnade i Sibylla-lådan och de fina gick till McDonalds. Det kan också ha varit när jag klippte små bitar av grisnjurar hela dagarna för att sedan undersöka om de var kontaminerade. Det blir nog dött lopp där.

2 kommentarer:

Sandra sa...

Nytt jobb på gång? Kul. Du måste berätta!

En Lisa... sa...

Nej, nej samma som jag haft men nu ska det förvandlas till fast.