söndag 27 juli 2008

Jag läser sällan lyrik, men på sommarn blir jag så sentimental.

  1. Ur Pojkarne av Anna Maria Lenngren

    Jag minns den ljuva tiden,
    jag minns den som igår,
    då oskulden och friden
    tätt följde mina spår,
    då lasten var en häxa
    och sorgen snart försvann
    då allt utom min läxa
    jag lätt och lustigt fann.

  2. Den enda stunden av Runeberg

    Allena var jag;
    han kom allena:
    förbi min bana
    hans bana ledde,
    han dröjde icke,
    men tänkte dröja,
    han talte icke,
    men ögat talte. -

  3. Ur Strövtåg i hembygden av Fröding

    Från björkens gungande krona,
    från vindens vaggande gröna hus
    små sorgevisor tona,
    all skogen är uppfylld av sus.

  4. Ur Det är vackrast när det skymmer av Per Lagerkvist

    Det är vackrast när det skymmer.
    All den kärlek himlen rymmer
    ligger samlad i ett dunkelt ljus
    över jorden,
    över markens hus.

  5. Den lustiga våren av Elmer Diktonius

    Det är så lustigt om våren:
    man bara gråter,
    man bara skrattar,
    man bara -
    är.

2 kommentarer:

Ke.Li sa...

Jag glömmer aldrig M.S, när hon gav dig dikter av Karin Boye på en fest. Kommer du ihåg?
Tonår, ångest och dikter....

En Lisa... sa...

Näääeee! Menar du MS med det långa mörka håret? Varför gav hon mig dikter på en fest?