torsdag 17 juli 2008

I love slogans

En sommar när jag var liten svämmade stan över av klistermärken från Hjo, ett litet samhälle några mil åt endera väderstreck. Tänkarna i stan hade kommit på en slogan som hette duga. I Love Hjo.
Hjo var ett sånt där ställe man åkte till på den tiden. En dagsutflykt i en sommarvarm bil, kika lite på båtar, äta medhavd lunch följt av köpestrut och sedan: snipp snapp snut. Ja, klistermärkena var gratis och hjärtformade och, tja, vi hade väl inget bättre för oss än att klistra den sommaren. Men så förvirrande för alla turister. Va? Hjo!? Var det inte där vi var igår, älskling?
Sedan glömde jag bort Hjo i en herrans massa år, men så dök det upp igen förra veckan, tack vare ett litet misstag i hembygdens lokalblaska. Den blaskan är en riktigt lusig produktion och det får jag säga eftersom jag en gång i tiden faktiskt inledde min journalistiska bana just i deras spalter. Jo, i alla fall, förlåt, jag svamlar. I en bildtext läser jag om en lokal förmåga som skickat in ett bidrag till något som heter "Hjorovision Song Contest". En liten ordlek, tänker du, men nej. Det som åsyftades var verkligen Eurovision Song Contest. Jag suckade lite men kom sedan och tänka på Hjo, på I love Hjo och andra mer eller mindre lyckade slogans. Inget ont som inte har något gott med sig.
  1. Borås - Of course.
  2. Sveg - Du har en vän i Sveg.
  3. Hässleholm - Nära till allt, långtifrån dyrt.
  4. Karlskoga - Laddat med trivsel.
  5. Mönsterås - Här mås i Mönsterås.

3 kommentarer:

Ninne sa...

Du glömde den finaste av dem alla. Den med körsbär som ger mersmak... Och man kan bli vald till årets körsbär och allt och bli omskriven på ett helt uppslag i lokaltidningen.

Här där jag bor nu är så himla laddat med trivsel. Om man tycker det är trivsamt när marken vibrerar av provskjutningar från Bofors. Hade aldrig hört vår slogan men den kan ju bli riktigt användbar.

Bra blogg förresten!

Amanda sa...

Underbart.

En Lisa... sa...

Tack!
Tack!