fredag 5 december 2008

Livet med lastbilar

Vi kollar på julklappar till Lilla H och jag känner hur jag långsamt förlorar greppet om min plan, den där om att Lilla H ska uppfostras könsneutralt.
  1. Vi går mellan gångarna med leksaker. Play-Do, Spöket Laban-memory, en liten shoppingvagn... Jag ser så mycket fint. Lilla H gastar dock exalterat så fort han får se en bil, en traktor, en lastbil eller en grävskopa. Lite glad blir han även då han får syn på en mjukis-Pingu.
  2. Lilla H har fått ett gäng avlagda leksaker från en Englands-kusin. Det är mest bilar och dinosaurier och han leker saligt. Ett av de mest smaklösa exemplaren är en silvrig cabriolet. Den stjärnögde sitter glatt och pekar på de olika platserna i bilen. Där i bak sitter tydligen mamma, där sitter "Holla" (han själv) och vareviga gång är det Daddy som kör.
  3. Häromdagen tog han ett stadigt tag i ugnsluckan och sa nöjt: Mammas!
    Hur går det till? Jag kan inte ens minnas senast jag lagade mat. Jag värmer i micron, det är mitt jobb.
  4. Nästa vecka är det luciafirande på dagis. Vad händer om vi klär honom i lucialinne och glitter? Han är inte ens fyllda två men flickorna kommer vara tärnor och pojkarna tärngossar, tomtar eller pepparkaksgubbar. Mark my words.
  5. Det värsta är att jag dras med... Jag blir så glad över att se honom förtjust och när han gastar "Laaaapiiiil" för full hals vill jag ta ner stjärnorna/ ge honom alla lastbilar i världen.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Men är det inte det som är könsneutral uppfostran? Eller så nära man nu kan komma en sådan i alla fall. Att man själv kan tänka sig att ge i princip vadsomhelst till barnet och inte begränsar, men självklart utgår ifrån barnets personlighet och önskningar. Jag vet inte hur annars man ska göra.

Men sen känner jag igen det här med dagis och andras inverkan också. Ibland önskar man att man bodde på havets botten. Eller i en bubbla.

Marie sa...

Jag kom att tänka på påskkärringar också. Varför får inte pojkar vara det längre? Vi klädde Einar i sjalett i påskas men ingen tyckte han var söt, och på Hildas dagis var ingen av pojkarna utklädda. Varför?

Sandra sa...

Vi har inte uppmuntrat bilar för Sigge man han går bananas när han ser dem och säger brum, brum. Detta ledde ju givetvis till att ngr bilar införskaffades. Haha, ja hur gör man?

En Lisa... sa...

Marie: Förfärligt! Påskkärringar som är det sötaste som finns.

Anonym sa...

Min äldsta gick påskkärring i år och han är 10...
Lilleman (1år och 3 mån) fick en docka när det var klädbytardag. Han tar väl hand om den och skakar och skallar den mycket ömsint ;(
Båda killarna har röda kläder då och då, och 10-åringen hade tills innan sommaren gladeligen strumpor med blommönster och katter på.

Och jag håller med AK till fullo, könsneutraliteten är det ju vi vuxna som pysslar med...barnen väljer helt enkelt det dom gillar.