tisdag 16 december 2008

How to cure a cold...

Det sägs att man inte kan bota förkylningar men det finns en hel del som kan mildra och förkorta dem. Status på familjen just nu: Lilla H - skrällhosta, lite snorig. Jag - huvudvärk, täppt och snorig om vartannat. Sambon - "döv" på ena örat, snorig.
Här är mina tips:
  1. Duscha. Man blir varm samtidigt som ångan lättar täppan.
  2. Drick vin. Egentligen ska man dricka whisky eller sherry men det gillar inte jag. Ett glas vin, däremot. Man blir gladare och onda halsen bedövas en stund.
  3. Drick mycket vätska, hela tiden. I dag har Lilla H fått saft, men vi kallar det för juice så att han inte ska vilja ha det hela tiden. Vi är så fenomenalt pedagogiska!
  4. Nässpray och de mjukaste näsdukar du kan hitta. Finns ingen anledning att spä på den röda nosen ytterligare med ett hårt hushållspapper. Du vet väl att nässpray är beroendeframkallande? Max 3 ggr per dygn ska man ta.
  5. Låtsas att du är stoisk.
    - Hur är det, frågar folk som ringer.
    - Jo, det är bra.
    - Du låter jätteförkyld!
    - Jasså, ja, jooo, nu när du säger det så...
    Då brukar i alla fall jag känna mig som en kämpe även om mysbrallan suttit på hela dagen.

1 kommentar:

Annamp sa...

...vi ligger också...
Men det var mysigt ändå!
Tack & kramar!