fredag 5 december 2008

Kräksjukan - ett vardagsmelodram i fem akter

  1. Vi vaknar torsdag morgon och tar in Lilla H till oss. Hur mår vi? frågar vi varandra. Lilla H verkar vara på bättringsvägen, Sambon och jag känner oss ok. Jag ska till jobbet efter en och en halvdags vabbande och taxin är beställd till fem i sju.
  2. Börjar hasa ned för trappan när det kommer över mig. "Are you throwing up NOW?" säger Sambon. Och jo. Några minuter senare och de vitmålade trästegen är... fläckiga. Mycket fläckiga.
  3. Jag är ledsen men jag kan inte hjälpa dig, säger Sambon. Han byter en akutblöja på Lilla H samtidigt som han själv inte känner sig så kry helt plötsligt. Själv är bäste dräng och jag reser mig därför upp och hoppar ner på ett ben i utkanten av "det värsta". Slänger ner kryckorna. Hämtar en rulle hushållspapper, en bunke med rengöringsmedel, vatten och svamp och sätter igång.
  4. I samma stund som jag är klar kommer Sambon nedrusande och gör sitt på toaletten. "Daddy hosta?" säger Lilla H undrande.
  5. På kvällen får jag ett sms från en kompis. Han skriver: "Om man sett den scenen i en Norénpjäs hade man avfärdat den som alltför orealistisk."

Idag mår vi bättre. Nästan bra.

1 kommentar:

Amanda sa...

Ouch.

Better out than in.