fredag 31 oktober 2008

Varde helg

  1. Inledde starkt med att jobba halvdag och hämtade från dagis. Jag äääälskar att hämta från dagis. Att stå och spana på mitt lilla guld en stund innan jag ger mig till känna och sedan se hans glada ögon. Kärlek! Vi promenerade hem i den klarblå, kalla eftermiddagen.
  2. Hade tänkt pyssla och myssla och vara värsta lekmamman men blev så oförklarligt trött. Lilla H tittade på Dora the Explorer (tvåspråkigt, precis som han själv) och jag somnade under en filt. Vaknade och var lite smågrinig och frusen. Sambon var dock en liten lärka. Tände kaminen, lagade svamprisotto och hällde upp ett glas torrt Riesling så nu mår jag bättre.
  3. Imorgon är det Sjöfartsmuseet med goda vänner som gäller. Efteråt en take out hos kompisarna som bor precis bredvid. Att gå på Sjöfartsmuseet kostar 40 kronor. För ett årskort. Hur billigt är inte det?
  4. På söndag ska jag baka och börja skissa på Lilla H:s nya rum och på eftermiddagen kommer ett par mammagruppsvänner med barn.
  5. Lite nyttigt kanske jag också hinner med. Men bara kanske.


Min risotto tillagad av Sambon (ca 4 pers)

Finhacka en gul lök och stek på låg värme i en stor panna tills den blir mjuk och genomskinlig.
Häll på 4 dl Aborio-ris och mer olja, rör om medan riset blir blankt. Ca 5 min.
Lös upp 2 grönsaksbuljongtärningar i drygt en liter vatten och häll en skvätt på riset. Rör regelbundet och när buljongen absorberats, häll på lite till.
Fortsätt så i ca 20-25 minuter. Sista fem minutrarna lägger du i ett knippe fryst broccoli och häller i en skvätt vitt vin om du har.
Fräs upp lite kantareller eller annan svamp och vänd i.
Riv parmesanost över och vänd i.
Servera med ett glas kallt Riesling.

1 kommentar:

Marie sa...

Och jag tror att inträde till stadsmuséet (där vi var igår) också ingår i de 40 kronorna, också en hit för kids! För ett helt år, man undrar hur det är möjligt.