onsdag 22 oktober 2008

"Så undviker du att krisa"

Så lyder rubriken på en liten tipsruta i Aftonbladet. Tillhörande artikel handlar om att 20-nånting är den nya krisåldern. Och det må vara att det är populistiskt vinklat och rubriksatt men faktum är att Aftonhoran (sorry, journalistslang) är något viktigt på spåren. Jag har flera vänner som redan i början av sin karriär (som det så fint heter) klappade ihop och blev sjukskrivna. Inte för att det var en sån chock att efter studierna komma ut i verkligheten utan för att de under många år pushat sig själva till att alltid högprestera, så när karriärsstegen äntligen skulle äntras fanns det inga växlar kvar att lägga i.

I Aftonbladets tipsruta får en tjej som heter Anna Manteus dela med sig av sina bästa tips då hon skrivit en bok i ämnet baserad på egna erfarenheter. Hon säger:

  • Sluta att jämföra dig med andra. De kanske heller inte lever det liv de är ämnade för.
    Jag håller med i sak. Men ibland är det skönt att jämföra sig och inse att de allra flesta har problem periodvis, att väldigt få faktiskt lever i den där perfekta tillvaron där allt är på plats.
  • Håll koll på ditt energikonto. Det kanske finns saker eller personer i ditt liv som stjäl energi istället för att tillföra den. Gör en känslomässig bokföring över dina ”energiuttag” och ”energiinsättningar”.
    Ja, mitt jobb! Haha, nä men allvarligt talat så känner jag mig rätt lyckligt lottad på den här punkten. Jag umgås bara med vänner som ger mig energi och glädje, det är helt sant. Min familj tröttar inte heller ut mig på det sättet. Ibland tröttnar jag dock på huset, eller snarare på att jag aldrig hinner med det jag vill och tänker då att livet vore enklare i en hyrestrea.

  • Försök hitta din egen passion. Vad tyckte du om som barn? Vad skulle du göra om du hade haft alla resurser?
    Lätt svar, men lite sorgligt för här lägger jag ingen tid och kraft i dagsläget. Jag älskade att sjunga och apa mig när jag var yngre, det önskar jag mig mer av. Jag skulle till och med hoppa högt av glädje för en maskerad. När jag fyller 35 ska jag ha en maskerad, det är bara ett och ett halvt år dit!

  • Tänk på din attityd. Positivt ut blir positivt in.
    Jag är oftast för positiv har jag lärt mig de senaste veckorna. Bättre att vara lite ärligt tjurig emellanåt. Mer sånt!

  • Förvalta din tid. Försök att umgås med dig själv mera.
    Jo, men hon har nog inga barn Anna Manteus. Mer egentid betyder mer dåligt samvete. I alla fall för mig. Men i morgon ska jag träffa mina mesta energi-givarvänner, det ser jag fram emot.

Inga kommentarer: