onsdag 8 oktober 2008

Jag och det bruna guldet


Bild från Teapottery.

På senare år har jag börjat dricka kaffe, bebissvagt sådant med mjölk. Nu i sommar har jag dock arbetat bort behovet av att alltid stoppa en sockerbit i och uppnått en mognare status. Jag gillar kaffe och när jag dricker det ute beställer jag Latte Macchiato med extra mjölk. På Coffee House är de extra goda.
Men te, det är ändå nåt speciellt med te.
  1. Hemma åt vi aldrig riktig kvällsmat, vi drack te. I de ljusblå muggarna av lergods från 60-talet med ett stort urval av tekakor, skinka, kräm, gurkskivor eller vad man nu ville förlusta sig med.
  2. Jag trodde nog att vi var teberoende hela familjen men när min syster kom och hälsade på mig under min au-pairtid i teets förlovade land (England) visade det sig att hon aldrig druckit te. 17 år och aldrig druckit te - vilken chock!
  3. Det där med att England är teets förlovade land förresten, det är ju bara bull. Det är inte direkt så att merparten av befolkningen går på Ritz med spretande lillfingrar och en citronklyfta på koppkanten. Nej, de flesta kokar upp sin skabbiga "kettle" och slänger i en påse med "builders tea" av typen PG tips. Det smakar beskt och samtidigt ingenting. Jag dricker det dock gärna men aldrig på engelskt vis med mjölk i, det är verkligen höjden av äcklighet.
  4. Jag drömmer ständigt om att en förfining ska äga rum här hemma. Att två Emmafåtöljer i schintz plötsligt ska stå vända mot varandra framför det imaginära burspråket medan jag långsamt häller upp den rykande drycken i de tunna kopparna med rosmönster.
  5. Tills dess dricker jag pås-te med honung från ICA och mumsar på cookies från Willys därtill. DET kan ibland vara fullt tillräckligt för att det där livet på pinnen ska infinna sig.
Godafton!

3 kommentarer:

Ke.Li sa...

Alltid mjölk, sorry.

Anonym sa...

Har blivit hooked på chai, det är det enda te jag dricker för tillfället.
Kim

Annamp sa...

Emmafåtöljerna är tyvärr borta och rosmönstret kan jag inte heller bjuda på... men tunna koppar med anor och en stor mjuk soffa väntar på er så fort golvet är färdiglackat!