måndag 13 oktober 2008

Krisberedskap


Den här krisen, börjar den märkas hemma hos er?
  1. Har ni en tillräcklig buffert?
  2. Har ni båda fasta jobb med trygga arbetsgivare?
  3. Ser ni över debet och kredit lite noggrannare?
  4. Börjar ni ångra att ni beställde den där långresan över jul? Att ni just smällt in hundra papp på ett nytt kök eller köpte en bostadsrätt i maj?
  5. Eller har ni fett med cash och har knappt reflekterat över hur krisen kan drabba er?
Våran buffert har vi bokstavligen ätit upp men först förra veckan gick det upp ett ljus för mig att den här krisen faktiskt kommer att leta sig in i de allra flesta skrymslen i väldigt många hushåll. Så jag började mentalt förbereda mig för kris. Det innebär att vi snabbt byter V70:n mot en liten Toyota, säljer lantisdrömmen och flyttar in i en liten hyrestrea, kokar linssoppa av gårdagens rester och på lördagkvällen drygar vi ut billigt rödtjut med fruktsoda för att hålla modet och vänslandet vid liv. Just nu lever vi i princip på en inkomst och det kan ju vem som helst räkna ut att vi inte blir smällfeta på det MEN jag tröstar mig med att det måste vända, att vi inte förköpt oss och att vi inte har Volvo som arbetsgivare.

5 kommentarer:

Ninne sa...

Hm, jag tycker inte att krisen drabbar mig. Och ja jag är väldigt ansvarsfull:)

Mitt och min mans jobb kommer alltid behövas. Inte så att landstinget är världens bästa arbetsgivare men i någon form finns det kvar. Vi har båda fast jobb. Vi har inga stora pengar i aktier/fonder = kan inte förlora så mkt där.

Vi har i flera år levt hårt med extra avbetalningar på alla lån för att få det bättre sen, känns skönt nu. S60:n säljer vi helst inte. Vi ska strax köpa nytt hus och dubbla våra huslån. Så neej, jag oroas inte av krisen, tror inte jag drabbas så hårt.

Återkommer med ny katastrofblogg om det går åt helvete.

Ke.Li sa...

Vi står stadigt och tar extra lån för bergvärmen och dränering.
Vi rider ut stormen, än en gång...

Marie sa...

Det låter verkligen som ett fantastiskt nerköp i den mentala förberedelsen... Själva har vi ett bundet huslån att glädjas åt till skillnad från de två rörliga.

Amanda sa...

1. Nja. Vad är "tillräckligt", en årslön?
2. Ja och nej.
3. Alltid noga.
4. Nej.
5. Nej.

En Lisa... sa...

Skönt att se att jag har sådana förståndiga läsare!