tisdag 24 juni 2008

Ut ur garderoben del II

Under semestern måste jag rensa och fixa bland mina kläder. Just nu lever jag i ett ganska kaosartat tillstånd där hälften av mina kläder hänger prydligt på stänger eller ligger hopvikta i sina lådor. Den andra hälften (dvs de kläder jag verkligen använder) ligger nödtorftigt hopvikta över de välvikta, alternativt hänger över stången, trappräcket eller står att finna i någon av de fyra tvätthögar som just nu befolkar vårt tv-rum. Jag börjar ikväll med att...lista mina all-time garderobsfavoriter. Plaggen jag inte gör mig av med i första taget.
  1. Svarta genomskinliga pösbyxor från H&M. Har haft dem i säkert åtta år och jag använder dem fortfarande ett par gånger per säsong. Jättefina med flipflop och välmålade tånaglar när man vill vara sommarfin men har också hängt med på nyårsaftnar tillsammans med kort, svart jacka och tunga guldkedjor.
  2. Svartgrå stuprörsjeans från Filippa K från 2005. Ett byte med kära M från NY. Hon blev lite kär i ett par av mina H&M-jeans så vi bytte! Och nej, hon är inte galen, men hade jobbat åt Filippa K så hade fler par. Ett av garderobens basplagg och min absoluta viktväktare. Ofta har jag "muffin-top" i de här ska väl erkännas så de är snyggast till tunikor.
  3. Cowboy boots från mitten på 80-talet. Ett fynd från mammas garderob. De är vinröda med riktig träklack, rund tå, brett skaft och har ett jättefint mönster i sig. Passar bäst till klänning/kjol men är också dösnygga till stuprör. Passar dock inte ihop med nummer 4.
  4. Min vinterkappa från InWear. Så praktisk och varm att jag övertalat mig själv att den är snygg. Dyr var den men det var den värd för jag kommer aldrig slänga. Inte ens när mina barn eller Sambon skriker åt mig att den luktar illa eller faller isär ska jag slänga. Då ska jag bara svepa den om mig och gå ut en stund.
  5. Blir nog min lilla kimonoöverdel som kniper sistaplatsen. Köpte den i Brighton 2002 eller 2003 och har använt den på både bröllop och klubbkvällar. Den är äppelgrön och sitter jättefint. Har inte använt den på ett par år nu (det blev lite mycket japanskt i butikerna ett tag) men den hänger där och pockar på uppmärksamhet. Snart ska den nog få komma ut och vädra sig lite igen.

Inga kommentarer: