måndag 30 juni 2008

Familjeonani i sommarsverige

Å vad jag älskar att lära mig nya ord. Läser DN Söndag och nästan studsar av glädje i soffan över att lära mig detta nya, vackra som stavas familjeonani.

"Vi kanske till och med skulle kunna börja se familjeonanin för vad den verkligen är: en uppvisning som döljer en svindlande avgrund. En manifestation som ockuperar din hjärna, dränerar dig på energi och håller dig fullt sysselsatt så att du aldrig hinner se det som pågår utanför din egen bostadsrätt."

Fem exempel på familjeonani enligt DN:
  1. Inredningstrenden. Guilty. Alla som följer bloggen vet att vi köpte renoveringsobjekt som sakta men säkert omvandlas till "lagom blandning av gammalt och nytt". Puttinutt!
  2. Bostadsmarknaden. Försäljningen av allmännyttan etc. Gulity. Ja, som sagt, vi äger ju. Gjorde dessutom god affär då Sambon sålde gamla lägenheten. Har dessutom funderingar på att sälja detta när det är klart för att köpa nytt objekt och tjäna lite slantar emellan.
  3. Bröllop. Som miljardindustri. La ner mina egna drömmar efter ett inställt bröllop år 2000. Nuförtiden hinner jag inte lobba för ett nytt men jädrar vad jag önskar att mina vänner ska gifta sig så jag får a) gå på möhippa och fixa med roliga lekar b) köpa ny klänning c) planera present d) äta god mat i fin miljö e) lyssna på sentimentala tal f) festa barnfritt med kompisar
  4. Politiska reformer som till exempel vårdnadsbidrag och avdrag för hushållsnära tjänster. Gulity by association. Har räknat på det men, nej, någon måtta får det väl ändå vara.
  5. Användandet av begreppet "livspussel" - döljer att det egentligen handlar om strukturella problem med jämställdheten. Not guilty. Fattar faktiskt inte riktigt den där meningen "...strukturella problem." Kanske borde jag läsa artiklen en gång till, men nej, det hinner jag inte. Har fullt upp med att planera inköp av krukor och växter till altanen, laga lunch till oss tre, packa Lilla H:s väska inför eftermiddagens utflykt... Tjingeling!

Inga kommentarer: