måndag 9 juni 2008

Å den ljusnande framtid var min


Det är de där dagarna på året då man antingen stör sig rejält på det lättköpta, brötiga studentfirandet eller får en tår i ögat då man ser de vackra nyponrosorna till studentskor och minns sin egen studentdag.
  1. På min studentdag började det regna en kvart innan vi sprang ut. Men sedan höll det upp och jag kunde springa ut till den väntande familjen.
  2. På min studentdag minns jag att jag var väldigt närvarande, i varenda sekund. Jag minns kramarna man fick av alla lärarna där de stod uppradade på led på Borggården och att min lärare i svenska och engelska, som hade mig som favorit, fick tårar i ögonen när vi sa hejdå.
  3. På min studentdag sjöng vi åtta tjejer i kören i kyrkan men från oss fyra som gick ut kom det mest darrande toner.
  4. På min studentdag hade jag världens största plakat som till på köpet hölls upp av min 2 meter långa farfar. Det var mamma som överkompenserat, någon vecka tidigare hade hon föreslagit att jag skulle tillverka mitt eget plakat eftersom "du gillar ju att pyssla med sånt". Då blev jag så förnärmad att jag slängde en halväten banan på henne.
  5. På min studentdag ville jag att allt skulle vara perfekt och jag hade höga krav (fast inte sådär som man läser om i tidningen nuförtiden med fyra outfits, mottagning på herrgård etc). Hade jag tagit studenten idag hade jag taggat ner, tagit det för vad det är: En liten milstolpe i ett förhoppningsvis långt liv. Men ett fint minne blev det och studentfotot har jag fortfarande uppe (fast det är mest för att Sambon gillar det). (Ja, du har rätt, det var länge sedan. 1994 för att vara exakt.)

2 kommentarer:

Sandra sa...

När åker du till France? Snart om jag förstår saken rätt. Nästa vecka åker vi till Ljungby och stannar över midsommar. Jag/vi kommer gärna på besök och vi måste ju inspektera nya altanen. Efter midsommar, blir det bra?

En Lisa... sa...

Det låter som en dejt. Vi höres!