söndag 22 juni 2008

Dagen efter dagen efter

Jodå, det var en bra dag igår. Det regnade och blåste. Diskmaskinen brakade ihop med en midsommardisk som hette duga på diskbänken och en dryg timmas resultatlöst felsökande på det. Tvättberget krympte bara minimalt, Sambon spillde ut två dl vispgrädde på golvet och Lilla H vägrade sova. Tjo vad det var livat! Men midsommargästerna stannde på långfrukost, hjälpte till med disken och lämnade goda lunchrester och det är ändå skönt att landa lite i vardagen. Sambon filosoferade när vi vek tvätt: Ett bra mått på hur man mår i livet är när det är dags att packa ihop och åka hem från semestern; om man får ångest eller om man tycker att det känns helt okej. Vi kom fram till att vi båda tyckte att det känns helt okej och, faktiskt, bättre än så att vika tvätt en lördagkväll.
Dessutom har jag blivit utmanad medan jag varit utrikes. Bara en sån sak!


Fem saker på min "to-do-lista" för (morgon)dagen:
1. Diska lite till.
2. Lägga in färdigvikt tvätt i lådor.
3. Klä på mig, goddammit!
4. Hämta vänner på flygplatsen (fast det gör Sambon men det är ändå jag som får gå in och kolla på nätet att flyget är i tid så tycker gott att det platsar på min lista.)
5. Jobba undan lite jobbsaker så att det blir riktig semester någon gång.

Fem dåliga egenskaper:
1. Otålig
2. Fördomsfull
3. Besserwisser
4. Språkpolis
5. Ytlig

Fem platser där jag bott:
Har jag bloggat om alla mina flyttar någon gång? Jo, bland annat här. Bara i Göteborg har jag (bland annat) bott på följande adresser.
1. Stigbergstorget, ovanför Bengans. Min första adress i Götet. Delade en stor fyra med två kompisar, bland annat A. Det var på den tiden det gick att få förstahandskontrakt utan att lämna ett ben och en miljon i pant.
2. Volrat Thams studentrum, Guldheden. Bodde här en sommar och delade några få kvadrat med A, hennes två cyklar, hennes skidor, en mikro, en stereo, en hylla, ett skrivbord, två sängar och tillfälliga nattgäster.
3. Sveagatan, Linnéstaden. Första göteborgska andrahandaren delade jag fortfarande med A. Den kostade alldeles för mycket pengar och hade bara ett rum men det var en underbart fin lägenhet med såpskurade golv, jättestort kök och den låg i Linné med gångavsånd till våra respektive lärosäten.
4. Ankargatan, Majorna. En andrahandare jag delade med min syster. Tyckte jag kommit upp mig lite i the food chain och lät henne sova i vardagsrummet medan jag tog hand om sviten. En fin lägenhet i ett gulligt landshövdingehus av den här typen med en väldigt trevlig innergård. Så som jag skulle kunna tänka mig att bo om vi någonsin flyttar in till stan.
5. Ättehögsgatan, Kålltorp. En liten ful andrahandare som jag hyrde möblerad ett halvår efter att jag praktiserat i Malmö en termin. Har egentligen inga fond memories, den låg inte centralt och jag fick det aldrig mysigt. Men det var första och enda gången jag bott själv och jag gillade det verkligen.

Fem jobb som jag haft:
Tar bara dem ni nog inte känner till.
1. Tidningsbud.
2. Städerska.
3. Lab-assistent.
4. Muséipersonal.
5. Telefonförsäljare. (En dag. Det var inte min cuppa sick.)

Inga kommentarer: