onsdag 11 juni 2008

Slut på pappaledigheten

En stressig dag går mot sitt slut. Packningen står i hallen och Sambon i duschen. Ikväll ställer vi klockan på halvfem. Idag börjar min semester, är tillbaka på jobbet om drygt fyra veckor så det är mycket att bocka av i almanackan. Det kanske viktigaste, men som av naturliga skäl kommit lite i skymundan idag, är att det är sista dagen på den långa pappaledigheten för Sambon. Dryga fem månader blev det med mig som heltidsjobbande. Det har nog inte varit så lätt alla gånger. Han har inget kontaktnär där vi bor, jag har tagit bilen nästan varje dag och så känner han sig inte helt säker på svenska språket. Men oj oj oj vad det har varit värt det. Här kommer några bevis.
  1. Ikväll packade Sambon alla Lilla H:s semestersaker. Utan att jag bad om det och - ännu mer förvånande - utan att jag känt ett behov av att kontrollera att allt är med.
  2. Numer äter Lilla H nästan helt själv, både mat och efterrätt. Det är det Sambon som lärt honom.
  3. När Lilla H någongång vaknar till på natten är det Sambon som utan att knorra kliver upp innan jag knappt hunnit vakna.
  4. Nu är det oftare Sambon som har järnkoll på sov- och mattider, som kommer ihåg att ta med vattenflaska ut i trädgården, som föreslår roliga lekar.
  5. Allt oftare kommer jag på mig själv med att tänka att vi nu verkligen, på riktigt, har delat ansvar för Lilla H. Och därmed har en - om möjligt - ännu djupare glädje över att vara förälder uppstått.