fredag 27 juni 2008

Tankar om advokater

Hade planer på ett välformulerat inlägg i sömndebatten. Ett par bloggar jag läser, Sonjas och A-Ks, har nyligen diskuterat frågan. Nu snackar vi alltså om sömn vs barn vs familj vs diverse sömnmetoder. Jag står lite mellan båda lägren, har nästan aldrig kunnat sova med Lilla H i vår säng. Han hoppar och studsar och snurrar och trasslar och har alltid somnat gott i egen säng. När han var knappa året hade han en period när han inte längre ville dricka sin gryningsflaska med välling. Men vaknade i gryningen (vi snackar klockan 4 dvs INTE upp och hoppa-tid) gjorde han lik förbent och utan välling kunde han inte somna om. SÅ efter några nätter med katastrofal sömn för oss alla tre beslutade vi oss för att testa 5-minutersmetoden på vårt eget sätt. Lilla H vaknade, en av oss gick upp och gav napp och klappade om, Lilla H blev ledsen igen, efter tre-fyra minuter upprepades proceduren. Ja, de var långa minutrar och nej jag ångrar det inte för efter tjugo minuter x två nätter somnade han om av sig själv och efter ytterligare några nätter så vaknade han inte ens.
Men, hallå, jag är på semester så istället tänkte jag blogga lite om avokado. Nej, här skämtas inte. Vår familjs absoluta favoritgrönsak. Så kär att den fått ett eget namn "Advocado", vi är ena riktiga muntergökar här. Förra veckan betalade jag 37 kronor för två, då har man sjunkit långt ner i sitt advokadoberoende. Kan man odla avokado utomhus i Sverige? Nä, jag trodde väl knappast det. Känns som om avokado kan bli en lika brännhet fråga som oljan om vi inte ser upp.
Till lunch åt Lilla H en hel avokado. Han fick en halv till förrätt men sedan åt han lite risigt av pyttipannan och klämde i sig också den andra halvan. Det var tungt för en mor kan jag säga som fick nöja sig med några små majskorn. Avokado går självklart att kombinera med i stort sett allt men några favoriter har vi ju.
  1. Alla sallader.
  2. Avokado- och räkcocktail. Ja, det är sjuttiotalsbjäfs, nej, jag bryr mig föga.
  3. Guacamole. Tidernas röra. Lantchips och guacamole... Å!
  4. Lilla H äter den helst med händerna.
  5. Jag äter den helst halv med sked och rikligt med ädelost på tub ringlat över.

1 kommentar:

Ke.Li sa...

En GI-frälst är också avocado frälst. Fatta att det är bra fetter i dom rackarna.